Facebook noscript imageHögern dominerar på sociala medier enligt Maktbarometern
Nyheter
Högern dominerar på sociala medier enligt Maktbarometern
Högern dominerar på sociala medier enligt Maktbarometern. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT/ Hanna Franzén/Stefan Jerrevång/TT
Högern dominerar på sociala medier enligt Maktbarometern. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT/ Hanna Franzén/Stefan Jerrevång/TT

Den politiska högern är mäktigast på Twitter, Youtube, Facebook och TikTok enligt maktbarometern. SD är fortsatt det största partiet på sociala medier. Carl Bildt är årets mäktigaste på Twitter och går om den tidigare titelhållaren Hanif Bali.
Influencerparet Jonna och Jocke Lundell är totalt sett störst på sociala medier.

Maktbarometern mäter sedan 2017 vilka influencers, kändisar, politiker och samhällsdebattörer som engagerar mest på nätet. Nytt för i år är att Maktbarometern även mäter den sociala medieplattformen TikTok.

Maktbarometern, som är ett initiativ av Medieakademin, utser de mäktigaste på Twitter, Facebook, Instagram, Youtube och TikTok. Maktbarometern listar alla typer av medieprofiler oavsett vad de har för inriktning. Varje år utses även årets makthavare som är en summering av vem som är störst på samtliga sociala medier totalt.

Twitter

Twitter är en plattform som fått allt större räckvidd i Sverige det senaste året enligt Maktbarometern. Här dominerar högerkonton, nästan häften på topp 100-listan är högerpolitiska profiler.

Den tidigare utrikesministern och toppmoderaten Carl Bildt kammar hem förstaplatsen och petar ner förra årets vinnare på Twitter, den tidigare moderate riksdagsledamoten Hanif Bali. Carl Bildt har över 780 000 följare på Twitter och således mer än en halv miljon fler följare än Hanif Bali.

Facebook

Facebook är fortfarande det som engagerar flest svenskar på nätet enligt Maktbarometerns sammanställning. Enligt undersökningen Svenskarna och internet använder 68 procent av svenskarna Facebook regelbundet. SD dominerar plattformen, där själva partiet är störst, och partiledaren Jimmie Åkesson hamnar på tredjeplats. Humorsidan The typical jag, TTJ, kniper andraplatsen.

Instagram

Instragram är en plattform som backar, och antalet likes, följare och kommentarer minskar. Trenden visar att interaktionerna på inlägg minskar, men att de ökar på Instagramhändelser och så kallade reels.

Bäst gick influencern, artisten och Youtube-profilen Joakim Lundell, tätt följd av influencern och komikern Lucas Simonsson som driver den svenska youtubekanalen JLC.

Youtube

Sveriges mest inflytelserika Youtubers producerar mer material men får färre interaktioner. En anledning kan vara så kallade Youtube shorts, ett kortare videoformat som ska konkurrera med Reels och TikTok.

Störst på Youtube 2022 är familjen Jonna och Joakim Lundell, med över en miljon prenumeranter. På andraplats kommer kontot I just want to be cool.

TikTok

Vinnare på TikTok är artisten Emil Henrohn, 25, som slog igenom med den virala hitlåten ”Jag är mamma”. Hans humorvideor har miljontals likes. Andraplatsen kniper Värnamoprofilen och TikTokaren Kevin Bang.

Årets makthavare

Influencerparet Jocke och Jonna är mäktigast på sociala medier enligt Maktbarometern. Paret har dominerat förstaplatsen i fem av sex år. På andraplats hamnar Sverigedemokraterna, som därmed blir det parti som har mest inflytande i sociala medier.

Läs även: SD och influenserparet mäktigast i sociala medier – Lamotte en raket

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu