
Miljöpartiets EU-parlamentariker Per Holmgren är kritisk till att EU-kommissionen vill backa från det tidigare beslutet om att förbjuda fossildrivna bilar.
Våren 2023 beslutade EU:s medlemsländer och EU-parlamentet att alla nya bilar som säljs i EU från år 2035 måste vara utsläppsfria.
Efter hård kritik från biltillverkande länder som Tyskland, Italien och Tjeckien föreslår EU-Kommissionen nu en revidering.
I den måste tillverkarna minska bilarnas utsläpp med 90-procent och använda sig av mer miljövänligt EU-tillverkat stål, e-bränslen eller biobränslen, för att få fortsätta producera fossildrivna bilar.
– Jag är säker på att det här paketet öppnar en ny era för den europeiska bilindustrin, säger industrikommissionären Stéphane Séjourné på en presskonferens i Strasbourg.
Förslaget får hård kritik av Miljöpartiets EU-parlamentariker Per Holmgren i ett pressmeddelande.
– Klimatkraven på bilindustrin borde snarare skärpas, säger han och fortsätter:
– Utsläppen från trafiken ökar och alla som läst rapporterna om koldioxidhalten i atmosfären vet att vi inte kan planera för ännu fler år med stora utsläpp från trafiken. De måste fasas ut så snabbt som möjligt och målet om totalstopp till 2035 måste ligga fast.