Facebook noscript imageHotet inför julhandeln: Flygbranschen varnar för flygfraktsbrist
Ekonomi
Hotet inför julhandeln: Flygbranschen varnar för flygfraktsbrist
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Den globala flygfraktskapaciteten minskade i augusti, samtidigt som efterfrågan fortsätter att stiga. Det bådar inte gott nu när företagen ökar produktionstakten, skriver IATA.

Den globala flygfraktskapaciteten släpar efter den starka efterfrågan. Flygfraktskapaciteten minskade med tolv procent i augusti, jämfört med samma månad 2019, en bättre jämförelse än förra augustis exceptionella siffror. Samtidigt steg efterfrågan på flygfrakt med åtta procent, enligt International Air Transport Association, IATA, som representerar 290 flygbolag.

Förhållandet mellan lager och försäljning förblir lågt inför julhandeln. Det gynnar förstås flygfrakten, men de nuvarande kapacitetsbegränsningarna äventyrar detta.

”De flesta ekonomiska indikatorerna pekar på en stark julhandel. Men eftersom det internationella resandet fortfarande är mycket lågt, finns det färre passagerarplan i luften som erbjuder fraktkapacitet. Flaskhalsarna i leveranskedjan kan komma att öka nu när företagen ökar produktionstakten”, säger Willie Walsh, IATA:s generaldirektör.

De europeiska siffrorna är nästan detsamma som på den globala nivån. Flygfraktskapaciteten minskade med tolv procent i augusti, medan efterfrågan steg med sex procent.

Även haven berörs

Det är inte bara i luften som den globala fraktbristen gör sig kännbar. Den nuvarande containerbristen på världshaven har lett till att leveranstiderna förlängts med flera veckor.

Fraktpriserna har också skjutit i höjden. Fraktpriset för en container mellan Asien och Nordeuropa närmar sig 15 000 dollar, en ökning med mer än 600 procent sedan förra året.

Läs även: Containerbrist: Huggsexa på varor i ansträngd leveranskedja

Läs även: Dalia Marin: Att göra leveranskedjor mindre sårbara

Dorothée Enskog