Facebook noscript imageHUI: ”Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter”
Ekonomi
HUI: ”Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter”
Julbord. Foto: Jurek Holzer/TT
Julbord. Foto: Jurek Holzer/TT

Handelns utredningsinstitut, HUI, släppte under tisdagen sin spaning kring julhandeln och trots att vi går in i en lågkonjunktur väntas svenskarna fortsätta med festligheter, paketköp och julbord. Det kommer däremot att se något annorlunda ut julen 2022.
– Det flyttar försäljning från december till november, säger Joakim Wirén.

Julen är en stark tradition i Sverige och därför kommer svensken fortsätta att lägga pengar på julklappar även under 2022. Tiden för handeln av julklappar kommer dock att ändra sig jämfört med tidigare år.

Den stora delen av julhandeln kommer under 2022 att flyttas från traditionell handel i december till november där köparen får mer för pengarna spår Handelns utredningsinstitut, HUI, i sin julhandelsspaning för 2022.

– Bedömningen är att julklappsinköpen kommer att vara på samma nivå som i fjol. Däremot kommer julklappar och övriga inköp att göras där konsumenten får mest värde för pengarna. Det flyttar försäljning från december till november och från fullpris till rabatterat pris, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Inte avkall

Svenskarna kommer inte heller att göra avkall på julbord och julfester.

– Julhandeln 2022 kan sammanfattas med tradition och värde. Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter runt jul, vilket håller försäljningen i dagligvaruhandeln i nivå med före pandemin”, säger Wirén.

Gränshandeln

Efter pandemin är även gränshandeln nu öppen under julhandeln, något som HUI spår kunna vara starkt bidragande till en positiv utveckling för dagligvaruhandeln.

Åt andra hållet gör fler julbord på restaurang och att alkoholkonsumtionen i hemmen kommer att minska att prognosen för dagligvaruhandeln dras ner något.

Avser försäljningsutveckling i december jämfört med samma månad 2021, löpande respektive fasta priser.
Till höger återfinns utfallet för föregående år. Grafik: Hui

Läs även: Julbelysningen begränsas på grund av elpriser

Tomas Hedlund



fakta

Julprognos 2022

För handeln är julen den viktigaste försäljningsperioden under året och förväntningarna på den första restriktionsfria julen sedan 2019 är förstås höga. Prognosen avser försäljningsutvecklingen under december månad.

Givet att årets prognos slår in och att julhandeln växer med 2 procent landar årets decemberhandel på drygt 91 miljarder kronor. Detta motsvarar cirka 18 800 kronor per hushåll. Försäljningen per person uppgår då till 8 700 kronor.

I december görs precis som under årets övriga månader många inköp som hör vardagen till. Det gör att summan som kan hänföras till specifik julhandel är klart lägre. Den förväntade mervärdeskonsumtionen, alltså hur mycket mer som spenderas i december än under en vanlig månad, förväntas uppgå till 2 500 kronor per hushåll. Den totala mervärdeskonsumtionen uppgår därmed totalt till drygt 12 miljarder kronor under december månad.

Källa: HUI