Facebook noscript imageId-kontroller vid inresor till Sverige föreslås från och med den 8 april
Nyheter
Id-kontroller vid inresor till Sverige föreslås från och med den 8 april
Gränskontrollerna som bland annat utfördes vid tågen mellan Sverige och Danmark ledde till stora förseningar. Foto: 	Johan Nilsson/TT
Gränskontrollerna som bland annat utfördes vid tågen mellan Sverige och Danmark ledde till stora förseningar. Foto: Johan Nilsson/TT

Regeringen vill införa id-kontroller vid resor till Sverige. Kontrollerna, som ska utföras av trafikbolagen, väcker stark kritik bland de berörda transportörerna.

– Det är inte rimligt att bussförare ska utföra polisiära uppgifter, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Flyktingkrisen efter invasionen av Ukraina ser ut att bli den största i Europa sedan andra världskriget. Regeringen vill därför återinföra lagen om id-kontroller från 2015. Det innebär att kontroller ska införas vid resor med bussar, tåg och passagerarfartyg till Sverige. Regeringen föreslår att lagen träder i kraft den 8 april.

Stöd i riksdagen

Tamsons poängterar att Svensk Kollektivtrafik är för förstärkta gränskontroller men emot att de ska skötas av transportörerna själva. Om man inte utför kontroller hotas man dessutom av höga sanktionsavgifter.

Enligt Ekot har regeringens förslag stöd av en majoritet i riksdagen. S, SD, L och KD står bakom förslaget.

Omkring 50 myndigheter, företag, organisationer och Öresundspendlare har också yttrat sig om förslaget. Av dem säger 31 nej till nya kontroller, enligt Ekot.

Id-kontrollerna ska gälla i sex månader med möjlighet till förlängning under tre år.

”Svåra situationer”

Id-kontrollerna 2015 ledde till att främst tågtrafiken över Öresund drabbades av stora förseningar, längre restider och färre avgångar. Samma problem kan nu även uppstå i exempelvis Haparanda, som gränsar till Finland. Norge föreslås undantas från id-kontrollerna.

– Det här förslaget känns ännu mer ogenomtänkt än det förra. Regeringen krattar och sår för ett nytt kaos, säger Tamsons.

Men det är inte bara passagerarna som riskerar att drabbas. Tamsons menar att även anställda i kollektivtrafiken kan hamna i svår situationer:

– Bussförare och tågkonduktörer förväntas utföra kontroller de varken har utbildning eller verktyg för. De har inte heller befogenheter att hålla kvar en person med misstänkt falska handlingar.

Läs även: Miljarder tas från biståndet för att finansiera den ukrainska flyktingvågen

TT Nyheter