
Influencerbyrån slutade betala sina kreatörer månader före konkursen i februari, rapporterar Breakit. Företaget redovisade 46 miljoner i omsättning 2023 men gjorde sig senare oåtkomligt när innehållsskapare krävde sina pengar.
Influencerbyrån We are Cube, som ägdes av börsnoterade Syncro Group, har gått i konkurs efter att ha slutat betala kreatörer och influencers flera månader före konkursen. Enligt Breakit började betalningsproblemen redan under hösten 2024, då flera innehållsskapare förgäves försökte få ut sina ersättningar.
Bolaget gjorde sig okontaktbart
– De sa att någon var mammaledig eller sjuk, men efter ett tag insåg man att det bara var ursäkter, säger kreatören Joel Kosari till tidningen Resumé.
Flera innehållsskapare berättar för Breakit att de upplevde liknande problem. Mot slutet av 2024 blev det nästan omöjligt att få kontakt med företaget överhuvudtaget. En kreatör berättar att trots upprepade försök via telefon, mejl och sms till minst sju-åtta personer, fick de inget svar.
Misslyckad emission trots miljonomsättning
När Cube gick i konkurs i februari 2025 hänvisade Syncro Group till en misslyckad företrädesemission och likviditetsproblem. Detta trots att bolaget redovisade en omsättning på 46 miljoner kronor under 2023 och en förlust på 2,5 miljoner kronor.
Syncro Group kommer efter konkursen att göra goodwill-nedskrivningar på 18,2 miljoner kronor i koncernen och skriva ned värdet på moderbolagets aktieinnehav med cirka 26,5 miljoner kronor. Konkursen gäller endast den svenska verksamheten och påverkar inte Cubes verksamhet i Danmark.
Syncro Groups vd Ebbe Damm har inte velat kommentera situationen.