Under måndagseftermiddagen höll näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) och utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) en pressträff gällande kriget i Ukraina och dess påverkan på svensk ekonomi.
– Sverige har mycket goda finanser, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
Med anledning av Rysslands invasion av Ukraina har Sveriges strategi hittills varit att hantera en rad åtgärder. Det handlar om sanktioner mot Ryssland, stöd till Ukraina och att stärka svensk ekonomi.
Ryssland är Sveriges femtonde största handelspartner. Svenska företag håller just nu på att utvärdera läget gällande förutsättningarna för svensk handel och export.
Enligt näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) kan förutsättningarna ändras de närmsta timmarna och dagarna, men han tror att de ekonomiska effekterna i dagsläget är begränsade och att svensk ekonomi främst kommer att påverkas på längre sikt.
Just nu rusar energi- och oljepriserna samt priset på konstgödsel. Bönder i Sverige får det allt svårare att få tag på konstgödsel då cirka 20 procent importeras från Ryssland. På vissa ställen i Sverige är priset på en liter diesel strax över 25 kronor.
Dialog med företag
Näringsministern har under den senaste tiden haft tät dialog med näringslivet och olika industrier för att uppdatera sig om läget.
– Flera verksamheter i Ryssland har stängt eller pausat sina verksamheter. En oro finns gällande råvarutillförseln till industrin som på sikt kan leda till råvarubrist. Än så länge har vi inte fått så mycket signaler om varsel av anställda, säger Karl-Petter Thorwaldsson.
Senast förra veckan träffade näringsministern och utrikeshandelsminister Anna Hallberg företrädare för fackförbunden och industrin. Under måndagen hade de möte med ett antal större svenska företag om deras syn på nuläget.
– Regeringen uppskattar det arbete företagen gör just nu för sin personal på plats i Ukraina. Den styrka många ukrainska medborgare uppvisar just nu, visar även på styrkan i ett fritt och demokratiskt samhälle, säger Thorwaldsson.
Transportbranschen och jordbruksnäringen vittnar om att kostnaderna för drivmedel hotar att knäcka deras verksamhet. Hälften av priset för dieseln och bensinen är skatter. Kommer ni att sänka skatten?
– Vi har gjort en överenskommelse med branschen för några veckor sedan. Vi la närmare en miljard kronor för att minska kostnaderna för jordbruket. Så vi har tagit höjd för detta. Mikael Damberg har redan redovisat att vi följer utvecklingen och avser ta till fler åtgärder om det skulle behövas.
Varför är bidrag en bättre lösning än att sänka skatten?
– Vilken metod man använder och som är mest effektiv måste experterna få avgöra. Det handlar främst om att få ner kostnadsbilden.