Facebook noscript imageKasinoentreprenören Fredrik Sidfalk startar hälsoapp
Ekonomi
Kasinoentreprenören Fredrik Sidfalk startar hälsoapp
Fredrik Sidfalk. Foto: Raqt
Fredrik Sidfalk. Foto: Raqt

Fredrik Sidfalk, en av grundarna av kasinosajterna Betsson och Mr Green, byter spår. En kronisk tarmsjukdom sådde fröet till en ny affärsidé och i oktober lanserades nya hälsoappen Nona, som erbjuder användaren att registrera hälsodata för att på ett enkelt sätt ha koll på sin egna hälsa.
– Vi vill göra Nona lika självklart för hälsa som Instagram är för sociala medier, säger Nonas marknadschef Stefan Blendulf.

Fredrik Sidfalk är en av medgrundarna till kasinoblagen Betsson och MrGreen. Efter att ha sålt av båda bolagen 2005 respektive 2018 har spelmiljonären till stor del bytt fokus.

För 15 år sedan diagnostiserades Fredrik Sidfalk med den kroniska tarmsjukdomen ulcerös kolit. Sjukdomen innebär en inflammation i tarmsystemet vilket bland annat bidragit till en speciell kosthållning för Sidfalks del.

När Sidfalk senare tog en lunch med en av medgrundarna till MrGreen, Mikael Pawlo, så frågade Pawlo om det inte var så att Sidfalk blivit lite ”fat and happy”. Då bestämde sig Sidfalk för att satsa fullt ut, och sjukdomen lade grunden till en ny affärsidé. I oktober lanserades hälsoappen Nona. Vd är brodern Niklas Sidfalk. Sidfalk har dock fortfarande en fot kvar i spelbranschen då han i dagsläget är investerare i ett spelbolag som vänder sig till den afrikanska marknaden.

I appen kan hälsodata registreras för sömn, kost, huvudvärk och menscykel bland annat. Hälsodatan gör att användaren över tid kan se mönster och hur olika saker hänger samman. Nonas marknadschef, Stefan Blendulf, är noga med att poängtera att appen inte kan användas för diagnoser eller råd. Han understryker även att användaren äger sin egen data.

– Nona är hypokondrins värsta fiende. Vi kommer till exempel aldrig gratulera någon som går ner i vikt. Användarna ska uppnå sina egna mål, vi ger dem enbart verktygen, säger Stefan Blendulf till Di.

Kan utvecklas till något större

Appen kommer även att kunde användas för att registrera närstående man har ansvar för. Till exempel kan föräldrar som är skilda och vill ha gemensam koll på barnens tillväxtkurvor och medicinering bli potentiella användare.

Blendulf säger att bolaget har tillräckligt med eget kapital i dagsläget. Drygt 40 miljoner är redan investerade i appen. Fredrik Sidfalk säger att Nona är som ”The Sims där du själv är huvudkaraktären”. Blendulf hoppas Nona blir lika självklart som Instagram är för sociala medier. Den största utmaningen för Nona i dagsläget är användare i appen.

– I dagsläget fokuserar vi på användarna, men nästa steg är att använda det på en större nivå. Utan att bryta mot några datalagringsregler så kan vi börja se hur saker och ting rör sig, som till exempel vinterkräksjuka. Nona kan få en bild över folkhälsan i realtid och jobba proaktivt, säger Stefan Blendulf.

Läs även: Migrationsverket kan få utökad roll kring arbetskraftsbehov

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu