Det jäser i Schweiz sedan godistillverkaren Mondelēz bestämt sig för att flytta tillverkningen av den klassiska chokladen Toblerone till Slovakien. Nu stoppar det direktdemokratiska landet tillverkaren att använda logotypen.
Den superstora godistillverkaren Mondelēz som köpte Toblerone 2012 har beslutat att lämna Schweiz för att tillverka det klassiska chokladmärket med den säregna trekantiga formen i Slovakien. Ett beslut som får det schweiziska folket att rasa. I det direktdemokratiska landet har det nu beslutats att de inte längre får använda Matterhorn som symbol.
Sedan 2017 finns en lag som reglerar varumärken som använder ”schweiziskhet” i sin marknadsföring. Det gäller varor med den schweiziska flaggan eller andra symboler som starkt förknippas med landet. För att kunna använda sig av de symbolerna krävs att minst 80 procent av innehållet kommer från Schweiz, när det gäller mjölkprodukter ska 100 procent komma från landet. Undantag är till exempel choklad, som till 100 procent importeras.
”Moderniserar logotypen”
Mondelēz gör ingen stor sak av att den klassiska loggan, med bergstoppen Matterhorn och en stiliserad björn – efter staden Bern, nu tvingas göras om.
– Förpackningarna har fått en moderniserad och strömlinjeformad bergslogotyp som är i linje med den geometriska och triangulära estetiken, säger en talesperson för Mondelēz till Aargauer Zeitung.
Mondelēz tvingas också byta i texten från ”Made in Switzerland” till ”Established in Switzerland”, något som eventuellt kan förändra prisbilden på Toblerone. En produkt som är tillverkad i Schweiz kan tillverkaren sälja till 50 procent högre pris än liknande produkter från andra länder.
Läs även: Rekordstor ökning av matpriserna i februari: ”Gör oss fattiga”