Facebook noscript imageKosmetikajättar fortsätter att arbeta i Ryssland
Politik
Kosmetikajättar fortsätter att arbeta i Ryssland
Vasilijkatedralen, ett av Rysslands landmärken. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Vasilijkatedralen, ett av Rysslands landmärken. Foto: Lise Åserud/NTB/TT

Amway har meddelat att man lämnar den ryska marknaden. I slutet av juni publicerades ett motsvarande pressmeddelande på Amway Globals officiella webbplats, och lokala representanter för företaget informerades också om beslutet.

I slutet av mars meddelade företaget att det skulle avbryta sin verksamhet i Ryssland. Det officiella uttalandet förklarade det på följande sätt:

”Att se den globala Amway-familjen träda fram och ta hand om dem som har lämnat Ukraina för att söka säkerhet och skydd, och dem som har stannat kvar, har återigen visat Amways hjärta och styrkan i de band vi delar. Våra teammedlemmar som är kvar i Ukraina donerar också våra hälsosamma mat- och dryckesprodukter, personliga hygienartiklar och kosttillskott till människor som befinner sig i fara och till lokala sjukhus och välgörenhetsorganisationer.

Verkligheten i vår verksamhet är att vi har vänner, kollegor och Amway-företagare i båda länderna som har arbetat tillsammans i åratal i harmoni med ett gemensamt syfte. Men det fortsatta kriget, tillsammans med den globala rättsliga och operativa miljön, gör det omöjligt att fortsätta verksamheten som vi har gjort i Ryssland, och därför meddelar vi att vi omedelbart avbryter importen av produkter och kommer också att pausa annan verksamhet”.

Nu har beslutet fattats: Amway lämnar den ryska marknaden, och från och med den 1 juli minskar företaget gradvis all verksamhet i landet mot bakgrund av kriget i Ukraina. I företagets officiella uttalande står följande:

”Amways globala styrelse har fattat beslutet att upphöra med verksamheten i Ryssland... Detta är första gången i Amways 63-åriga historia som vi lämnar en marknad. Det som gör detta till ett så hjärtskärande beslut är vår bestående tro på att erbjuda en ekonomisk möjlighet, avsedd för alla. Efter att ha undersökt alla möjliga alternativ har vi nått en punkt där ekonomiska, tekniska, organisatoriska och operativa omständigheter har gjort det omöjligt för oss att bedriva verksamhet i Ryssland.

Från och med den 1 juli kommer vi att avveckla vår verksamhet där på ett genomtänkt och ansvarsfullt sätt. Vi fokuserar på att ge stöd till dem som påverkas av detta beslut och på att behandla alla med öppenhet, värdighet och respekt samtidigt som vi uppfyller våra avtalsenliga och lagstadgade skyldigheter.”

Men hur är det med andra kosmetikajättar?

Ingen väg hem?

Som vi vet har Institute of Senior Executives vid Yale School of Management en online-lista över företag som lämnar och stannar kvar i Ryssland. För närvarande har mer än 1 000 företag i Ryssland minskat sin verksamhet, men några har stannat kvar.

Kosmetiska varumärken märktes endast av uttalanden i mars om ”minskande investeringar” eller ”nedskärningar” av verksamheten i Ryssland. Samtidigt finns det de som intar en annan ståndpunkt. Så utan att deklarera sin ståndpunkt upprätthåller det lettiska kosmetikföretaget Letique butiker i Ryssland.

Enligt listan är de två jättarna inom direktförsäljning av kosmetika (Herbalife och Oriflame), trots tidigare tillkännagivanden, också kvar i Ryssland, och Avon Product förblir tyst och står inte med på listan.

Herbalife Herbalife Nutrition Ltd. meddelade därför den 11 mars att man skulle avbryta verksamheten i alla 62 försäljningscenter i Ryssland och att man inte skulle leverera produkter till landet.

”Företaget för näringsprodukter sade att det har funnits i Ryssland sedan 1995 och hade cirka 44 000 aktiva distributörer i landet i februari. Det sade att det inte har någon tillverkningsverksamhet i Ryssland”, - skrev WSJ.

Herbalife sade också att man skulle donera all vinst från Ryssland till organisationer som stöder ukrainska flyktingar. Men från tiden där finns ingen information om att skala tillbaka verksamheten i Ryssland. Yalexperter säger att företaget tar tre procent av intäkterna från Ryssland eller cirka 150 miljoner dollar.

Oriflame prejudikat

Situationen med det svenska holdingbolaget Oriflame är dock mer intressant. Enligt Aftonbladet har Oriflame en fabrik med 1 000 anställda och en miljon återförsäljare, som kallas ”kosmetikkonsulter”. År 2021 stod Ryssland för 16 procent av Oriflames försäljning (mer än 1 miljard euro).

I mars i år meddelades, enligt Dagens Industri att företaget inte skulle lämna Ryssland för att stödja konsulter vars enda inkomstkälla är försäljning av kosmetika.

Men i slutet av mars publicerades följande pressmeddelande på Oriflame Holding Limiteds officiella webbplats: ”Det fortsatta kriget tillsammans med operativa och juridiska utmaningar gör det omöjligt för oss att fortsätta vår ryska verksamhet i dess nuvarande form. Därför kommer vi att ytterligare minska verksamheten i Ryssland genom att avbryta investeringar, marknadsföring, utbildning och evenemang. Vi kommer också att avbryta onlineförsäljningen till slutkonsumenter i Ryssland. Dessa åtgärder kommer att ha en väsentlig inverkan på vår verksamhet i Ryssland.”

Yale-experter skrev i sin rapport att företaget ”avbryter onlineförsäljningen till slutkonsumenter men inte till andra”. Mot bakgrund av den senaste utvecklingen kan och bör denna information dock ifrågasättas.

Oriflame har inte längre gjort några officiella uttalanden om sin verksamhet i Ryssland och förändringar på grund av kriget i Ukraina. I själva verket fortsätter företaget att arbeta (liksom AVON och Herbalife). Efter att ha begränsat sig till tillkännagivanden i mars om minskad omfattning av verksamheten i Ryssland fortsätter företagen att tjäna pengar i Ryssland och, ännu viktigare, att stödja detta land med sina handlingar.

Alla de listade företagen har anställda och/eller representanter i Ryssland som får betalt för sitt arbete. Skatter och bidrag från dessa betalningar går till den ryska budgeten, liksom skatter från företagen själva. Så kosmetikajättarna fejkade bara sitt utträde? När allt kommer omkring fortsätter de faktiskt att stödja den ryska ekonomin och bidra till landets budget. Och detta gör det möjligt att fortsätta kriget i Ukraina.

I augusti publicerade dessutom en av de ryska Oriflame-representanterna svaret i gruppen på det ryska sociala nätverket VK av Oriflames säljare, som stöder kriget i Ukraina. De betecknar sin ståndpunkt genom att lägga till bokstaven Z till namnet – som en hyllning till den taktiska beteckningen på en av grupperingarna av ryska trupper.

Artikeln är ett betalt samarbete | Innehåll från A Nikonov