Facebook noscript imageKrav på kvinnliga krockdockor – fastnar dubbelt så ofta i krockade bilar
Nyheter
Krav på kvinnliga krockdockor – fastnar dubbelt så ofta i krockade bilar
Kvinnliga krockdockor saknas i biltillverkarnas tester. Foto: Euro NCAP/Johan Nilsson/TT
Kvinnliga krockdockor saknas i biltillverkarnas tester. Foto: Euro NCAP/Johan Nilsson/TT

Trots att möjligheten att använda kvinnliga krockdockor finns är det få som utnyttjar den. Alldeles för få biltillverkare använder sig av både manliga och kvinnliga krockdockor i sina tester – vilket påverkar skadestatistiken.

Män är i högre utsträckning involverade i allvarliga trafikolyckor, men det är kvinnor som löper nästan dubbelt så stor risk att fastna i ett motorfordon vid en olycka. Det visar en studie av 70 000 patienter som förts till sjukhus efter trafikolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Enligt studien, genomförd av forskare vid University Hospitals Plymouth, fastnade cirka 16 procent av kvinnorna i fordonet efter en olycka, samtidigt som endast nio procent av männen fastnade.

– Detta beror bland annat på att kvinnor tenderar att sitta närmre ratten och får andra typer av skador vid allvarliga olyckor. Medan män får skador på huvud, bröstkorg och lemmar drabbas kvinnor i högre grad av skador på bäcken, ryggrad och nacke. De senare skadorna kan göra det svårt att ta sig ur bilen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Högre risk för invaliditet

Kvinnors och mäns skador vid allvarliga trafikolyckor kan även skilja sig på andra sätt. Kvinnor har cirka 44 procent högre risk att få en skada som leder till invaliditet jämfört med män. Detta på grund av att män och kvinnor i genomsnitt skiljer sig åt gällande exempelvis längd, muskelmassa samt kroppskonstitution.

– En orsak till att kvinnor skadas allvarligt är också att det inte används kvinnliga krockdockor vid de krocktester som görs för att utveckla bilarnas säkerhet. Kvinnors nackmuskulatur skiljer sig exempelvis från männens, vilket får konsekvensen att kvinnor dubbelt så ofta drabbas av whiplashskador efter bilolyckor.

Efter att krocktester med krockdockor började användas under 1950-talet har dödligheten i trafiken minskat sedan 1970-talet. Trots att test med krockdockor är en obligatorisk del i biltillverkningen används ännu inte kvinnliga krockdockor trots att kvinnliga dockor tagits fram på Chalmers i Göteborg.

– Eftersom det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna är det obegripligt att inte krocksäkerheten för bägge ingår i testerna. Om färre ska skadas eller dö i trafiken måste fordonsäkerheten fortsätta att förbättras för alla, säger Gunnarsson.

Infrastrukturministerns löfte

Vid en intervju 2018 gav infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) löftet att driva på krav för internationella fordonstillverkare att även använda sig av kvinnliga krockdockor. Än så länge är det upp till biltillverkaren själv att avgöra vilka dockor som används. Volvo Cars är en av få biltillverkare som använder sig av kvinnliga krockdockor.

– Men det får inte vara upp till enskilda fordonstillverkare om man ska göra det eller inte, sade Tomas Eneroth till Expressen 2018.

Läs även: H&M avvecklar sin verksamhet i Ryssland

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu