Förtroendegapet mellan Moderaternas Ulf Kristersson och Socialdemokraternas Magdalena Andersson ökar. Kristersson har tappat sex procentenheter sedan föregående månads undersökning. Samtidigt klättrar Johan Pherson (L).
I Novus undersökning beställd av SVT visar nya siffror på vilket förtroende svenskar har för partiledarna. Månaden juni kom att bli tung för Ulf Kristersson (M) som förlorar mark mot konkurrenten om statsministerposten, Magdalena Andersson (S).
– Detta är nog något som Moderaterna tar på stort allvar. Så här nära inpå valet vill man hellre ha vind i seglet än motvind, säger Novus vd, Torbjörn Sjöström, till SVT.
Kristersson fick i föregående mätning 39 procent som ansåg att de hade ganska eller ganska mycket förtroende för M-ledaren. I juni sjönk Kristersson till 33 procent. Magdalena Andersson tappar under juni en procentenhet men har fortsatt god marginal med sina 56 procentenheter.
Johan Pehrson vinner mark
Framgången fortsätter dock för Liberalernas partiledare Johan Pehrson. I mätningen klättrade förtoendet för honom med sju procentenheter och Pehrson har därmed 18 procent i förtroende.
Enligt Novus vd är orsaken bakom att förtroendet ökar för Johan Pehrson troligtvis till viss del att partiledaren har blivit mer känd bland väljarna.
– För att få nya väljare är det viktigt att fler väljare också får kännedom om den nya partiledaren. I takt med ökad kännedom ökar också andelen som har förtroende för den nye ledaren samtidigt som det också är fler som inte har så positiva känslor, säger Torbjörn Sjöström.
Så blev resultatet:
Föregående månads mätning skrivs inom parantes.
Magdalena Andersson: 56 procent (55 procent)
Ulf Kristersson: 33 procent (39 procent)
Ebba Busch: 29 procent (31 procent)
Jimmie Åkesson: 27 procent (30 procent)
Annie Lööf: 22 procent (19 procent)
Nooshi Dadgostar: 21 procent (20 procent)
Johan Pehrson: 18 procent (11 procent)
Märta Stenevi: 10 procent (9 procent)
Per Bolund: 9 procent (8 procent)
fakta
Så genomfördes mätningen
”Undersökningen är genomförd den 16 – 21 juni 2022 via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Av 1 950 sökta besvarade 1 052 undersökningen. Deltagarfrekvensen var därmed 57 procent.”
Källa: SVT/Novus