
Under helgen lanserade IKEA i Malmö en ”Ramadan kollektion” i ett inlägg på Instagram, som fått hård kritik på sociala medier.
– Vet ni vad? Nu är vår andra Ramadan kollektion GOKVÄLLÅ live. Det är en kollektion IKEA har skapat inför festligheterna inför Eid och fastemånaden, säger IKEA:s presentatör i en film som publiceras på Instagram.
Därefter presenteras en samling porslin, uppläggningsfat, textilier och doftljus, som ingår i kollektionen.
”Kollektionen GOKVÄLLÅ hjälper dig skapa en varm och välkomnande atmosfär under Ramadan och Eid som gör firandet tillsammans med familj och vänner ännu mer festligt” skriver IKEA i presentationen av inlägget.
Inlägget får ett blandat mottagande i kommentarfältet på Instagram, där en del användare välkomnar att IKEA vänder sig direkt till Malmös muslimska befolkning, medan andra är mer kritiska. Kommentarerna för inlägget har begränsats.
På plattformen X är kritiken hårdare. ”Hur kan någon påstå att det inte pågår en islamisering av Sverige, och särskilt i Malmö?” skriver lokalpartiet Malmölistans partiledare Nils Littorin.
Hur kan någon påstå att det inte pågår en islamisering av Sverige, och särskilt i Malmö? Nu lanserar Ikea ett sortiment för muslimer. pic.twitter.com/28JFv2jZ4s
— Nils Littorin (@Nils_Littorin) February 3, 2025
Youtubern och poddaren Nick Alinia framför en liknande poäng.
Det här är från IKEA Malmös Instagram.
— Nick Alinia (@NickAlinia) February 2, 2025
Men det pågår ingen islamisering, bara så ni vet. pic.twitter.com/1WWEqbqQGw
Stöd oss genom att bli prenumerant.