Facebook noscript imageKritiken mot förbud av fossildrivet i Stockholm: ”Exkluderande”
Nyheter
Kritiken mot förbud av fossildrivet i Stockholm: ”Exkluderande”
Foto: Jonas Ekströmer/Claudio Bresciani/TT (arkivbild)
Foto: Jonas Ekströmer/Claudio Bresciani/TT (arkivbild)

I januari 2025 får fossildrivna fordon inte längre köra i flera områden i Stockholms innerstad. Beslutet har motiverats med att minska påverkan på omkringliggande luft- och ljudmiljö - men innebär samtidigt att personer som inte har råd med elbil exkluderas från att köra inne i stan.

Under tisdagen bekräftade det rödgröna styret i Stockholms stad att fossildrivna fordon inte tillåts köras i vissa delar av Stockholms innerstad. Begränsningen, miljözon klass 3, kommer att gälla från den 31 december 2024 och innefattar områden omkring Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.

Zonen omfattar tjugo kvarter i Stockholms innerstad och blir den första gången som miljözon klass 3 införs i Sverige.

– Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö för de som vistas här, sade trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till SVT.

Beslutet kommer officiellt att presenteras i samband med att Stockholms stads budget för kommande år presenteras under morgondagen, onsdag.

M Sverige: ”Exkluderande”

Riksförbundet M Sverige, Sveriges största konsumentorganisation för bilister och trafikanter ställer sig kritiska till beskedet. M Sverige har tidigare uttryckt skepsis mot utvidgandet av miljözoner. Bland annat pekar man på att zonerna exkuderar personer som inte har råd med att köpa en elbil.

– I Stockholm har i flera år bedrivits en politik med syfte att göra det svårare och dyrare att äga och köra bil. Sämre framkomlighet, färre och dyrare parkeringar, utökade miljözoner. Denna politik är exkluderande mot människor som inte har möjlighet att leva efter det mönster den politiska ledningen önskar. Det utvecklas mot att den som bor ”fel” eller reser på ”fel sätt” inte ska ha tillgång till delar av Stockholm, säger Tony Gunnarsson, pressekreterare och sakkunnig i trafiksäkerhet på M Sverige, till Bulletin.

Tony Gunnarsson menar även att den nya zonen kan slå mot stockholmarna på flera olika sätt.

– Det finns många skäl till att människor behöver använda bilen. Många stockholmare har arbeten som de behöver bilen för att nå. Många familjer är beroende av bilen eftersom de inte bara behöver färdas mellan två platser, utan har en serie ärenden att hantera. För många äldre, rörelsehindrade och små barn upplevs bilresor vara det tryggaste och enklaste sättet att transportera sig.

Inte alltid möjligt med elbil

Beslutet om miljözon klass 3 kan i stället fungera som en uppmaning till befolkningen att införskaffa sig en eldrivna fordon. Det är dock långt från alla som har möjlighet att köpa en elbil.

– De nya miljözonerna slår mot alla som inte har råd att investera i ny elbil. Majoriteten stockholmare är emot utvidgade miljözoner och Stockholm har renare luft än på 30 år.

En alternativ lösning mot de luftkvalitetsproblem som miljözon klass 3 ämnar att elimineria är i stället att fortare får bort den sand som ligger kvar på gatorna i samband med att vinter övergår till vår.

– De luftkvalitetsproblem som finns i Stockholm handlar framför allt om stora partiklar, primärt från sand på trottoarer. Vi har i stället föreslagit tidigare sandsopning på våren, förbud mot matleveranser med tvåtaktsmoped och bättre kontroll av den tunga trafiken.

Läs även: Bensinbilar förbjuds i centrala Stockholm

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu