Fler kryssningspassagerare förväntas i huvudstaden, nu när det inte är akutellet att besöka S:t Petersburg: ”Stockholm ligger väldigt bra till hos rederierna”, säger Stefan Scheja vid Stockholms hamnar.
Tidigare marknadsfördes S:t Petersburg som Östersjöns pärla av de olika kryssningsaktörerna, med ett obligatoriskt stopp på minst två dagar. I och med Rysslands invasion av Ukraina har Stockholm tagit över denna åtråvärda titel.
– Stockholm ligger väldigt bra till hos rederierna, nu när de måste hitta alternativ till St. Petersburg. Kryssningsfartygen stannar därför nu en extra dag i Stockholm. Det är otroligt positivt för huvudstaden, säger Stefan Scheja, som ansvarar för passagerartrafiken vid Stockholms hamnar.
En kryssningspassagerare som går i land spenderar i snitt 760 kronor per person och en besättningsman runt 500 kronor. En genomsnittlig turnaroundpassagerare, en person som påbörjar eller avslutar sin kryssning i Stockholm, spenderar hela 2 700 kronor, enligt en rapport av GP Wild från 2018.
De runt 625 000 passagerare och 240 000 besättningsmän som gick i land i Stockholm före pandemin spenderade över 600 miljoner kronor på restaurangbesök, sightseeing, hotellövernattningar och shopping. Därtill tillkom runt 270 miljoner kronor i hamn-, lots- och farledsavgifter.
Kryssningarna har som följd en stor betydelse för sysselsättningen i huvudstaden. Intäkterna bedöms ha en ekonomisk effekt på 1,87 miljarder och 1 100 arbetstillfällen, enligt studien.
Amerikanska familjer har fått kalla fötter
I början på året förväntades lite mer än 300 kryssningsanlöpningar till Stockholms hamnar. I och med att kriget i Ukraina bröt ut har vissa rederier valt att flytta sina kryssningsfartyg från Östersjön på grund av att de tappat bokningar, främst från amerikanska passagerare.
Uppemot en tredjedel av de aviserade kryssningsanlöpen har avbokats.
– Det är de amerikanska passagerarna [främst familjer] som i flera fall valt kryssningar närmare USA, likt Karibien, som då lett till denna effekt, berättar Scheja.
I dagsläget förväntas totalt 220 fartyg under årets kryssningssäsong, som sträcker sig mellan mitten på april och slutet på oktober.
– Däremot har det viktiga lyxsegmentet, som främst består av äldre och köpstarka amerikanska passagerare, behållit sina rutter i Östersjön, understryker Scheja.
Under kryssningssäsongen 2019, just innan pandemin lamslog kryssningarna, besöktes Stockholm av 281 fartyg med runt 650 000 passagerare. De flesta turisterna kom då från Tyskland och USA.
Läs även: Stigande kostnader för drivmedel ger dyrare kryssningar på Östersjön