Energimyndigheten bedömer att risken för störningar i försörjningen av drivmedel ökar i och med att ett europeiskt embargo mot rysk olja är på dagordningen. Sverige ställer sig bakom förslaget.
De intensifierade samtalen om ett europeiskt importförbud mot rysk olja ökar risken för störningar i drivmedelförsörjningen. EU:s ministrar ska diskutera ett oljeembargo nästa vecka.
Igår beslutade EU om ett nytt sanktionspaket mot Ryssland som främst riktar sig mot ryskt kol. Ryska kolleveranser till EU stoppas helt och hållet från och med mitten på augusti. Men en majoritet av EU:s medlemsstater, inklusive Frankrike, Italien, Polen, Sverige och de tre baltiska staterna vill gå ännu längre.
”Allt fler länder inom unionen har ställt sig bakom ökade förbud mot just naturgas och olja, men ännu råder inte konsensus. Sveriges utrikesminister Ann Linde har tidigare uttryckt en förhoppning om att EU ska rikta sanktioner mot olja och naturgas, ” skriver Energimyndigheten i sin senaste lägesrapport.
Det är främst Tyskland, Österrike och Ungern som motsätter sig förslaget. Berlin hävdar att ett omedelbart och fullständigt embargo på olja och gas skulle få värre ekonomiska och politiska konsekvenser för EU än för Ryssland. Men det verkar som om Tyskland skulle kunna backa ett importförbud, om det enbart gäller olja – inte naturgas som landet är mycket beroende av.
USA införde ett förbud mot köp av rysk olja och naturgas den 8 mars, mindre än två veckor efter Rysslands invasion av Ukraina. Denna åtgärd har en liten direkt påverkan eftersom USA importar relativt små mängder av rysk olja. Storbritannien har också meddelat att de tänker sluta köpa rysk olja – före årsskiftet.
Läs även: Energimyndigheten: Svensk drivmedelsförsörjning sårbar vid kris