Men på den yttersta dagen är det kärleken
vi skall dömas efter.
Gunnel Vallquist
Lars Vilks snickrar i natten, ett ljus av flit brinner runt
Nimis, bedrägligt och kallt: han är död sedan 18 dagar.
Ingen livvakt syns till, men varför konst och åsikt – i
skydd av döden – ges värme och värde som aldrig förr
är en svart fråga utan annat svar än stjärnornas tomhet.
Drivved håller tillbaka havet, nu i blomkransars flöde,
en flotta av minnen på väg mot framtida konsthistoria,
där hamnplats väntar. Lars Vilks slår hål på mörkret:
Är det Noaks ark, moskéhöljet runt Islams svarta sten,
triumfatoriska hammarslag för Buddhas rätt att låta
lotusblomman växa vid skånsk kust, Jehova-vittnenas
tro att Satan styr all världsordning? Eller hamrar Vilks
omedvetet på en hårdare verklighet, vars dimensioner
ingen lyckas bli klok på: det finns fanatism som dödar,
en konst som läker och helar. Men i denna Nimis-natt
insinueras inget – Gud är oskiljbar frihet och klarsyn.
Åsikter om profeters möjliga och omöjliga existens
kan skulpteras i trä och projiceras i vind och vatten.
Eller ritas som rondellhund i svajigt oklar kontext.
En lag är i rätt liv starkast: inget i sann religion står
över andra religioner. Motbilderna till våld och hat
hämtar kraft ur kärlek och förnuft, tro är att segra
i nederlag, be fromt och innerligt om kraft att vara
värdig allt hädiskt. Så skingras dunklet, spiken tar
snart slut: Vilks händer börjar blöda. Är detta inte
Golgatavandringens intensitet i andligt liv, stegrat
i takt med att hammarslagen tystnar och tystnar och …
Med gryningen kommer oron: har hämndängeln inte
fått frid inför sista vilan? Men om jihad alls läker,
om sharia helar, ges i paradiset ingen belöning för
mordhot. Till slut hörs fåglarna, dödstyst är det inte:
finns en möjlig sanning lär den sig retorik av ljuset.
(Lördagen den 20 november publicerades i pressen Lars Vilks dödsannons)