Facebook noscript imageLO: Coop har spelat ut sin roll
Nyheter
LO: Coop har spelat ut sin roll
LO:s ordförande menar att Coop inte längre driver på för att sänka priserna för vanligt folk. Foto: Janerik Henriksson/TT
LO:s ordförande menar att Coop inte längre driver på för att sänka priserna för vanligt folk. Foto: Janerik Henriksson/TT

LO:s ordförande är mycket kritisk till Coop och företagets prishöjningar. Där LO borde driva på för sänkta priser för vanligt folk så är det i stället de som höjer mest.

LO:s ordförande Susanna Gideonsson anser att Coop verkar ha glömt sin roll. Kooperationen startade Blåvitt, ett eget varumärke, för att pressa priserna på mat.

Statistik visar i stället att det är de egna varumärkena som ökar mest i pris.

Axfood och Ica har fått mycket kritik den senaste tiden för sina stora bonusar till ledningen, som har betalts ut när priserna rusar.

Men Susanna Gideonsson, ordförande för LO, är lika kritisk till Coop. Dess ursprung är att sälja bra varor till låga priser för vanligt folk.

– Det verkar som att man har övergett den tanken överhuvudtaget, säger hon.

När TT frågar henne om Coops affärsmodell har spelat ut sin roll svarar hon:

– Jag tror absolut inte det, snarare tvärtom, deras affärsmodell att vara medlemsägd, att finnas till för vanligt folk borde kunna flyga bättre än någonsin. Men det är inte det de gör affärer på i dag, det verkar vara annat som är viktigare, säger Gideonsson som konstaterar att det enda bolaget, Lidl, som börjat sänka priserna, var det som inte var inbjudet till finansministerns speciella möte om de höga matpriserna i veckan.

Gideonsson pekar på att det är butikernas egna varumärken som har ökat mest i pris.
Det bekräftas av Matpriskollens körningar. Under det senaste året, februari till februari, har matpriserna ökat med 16,3 procent. De egna varumärkena ligger nästan en procentenhet högre, på 17,1 procent. Matpriskollens studier visar också att Coop hade en ledarplats efter nyår och höjde priserna mest av de stora.

De stora skyller på att de tvingas följa efter när livsmedelsproducenterna höjer priserna.

– Ja, kanske det, men de har gått som tåget en rackarns rad av år. Tyvärr verkar det som de har tagit ut en högre vinstnivå än vad de har gjort historiskt, säger Gideonsson som har en bakgrund inom handeln.

Nyhetsredaktionen