Genom att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå kan drivmedelspriserna sänkas med minst fem kronor litern. ”Den socialdemokratiska regeringen har systematiskt höjt skatten på drivmedel under sina åtta år vid makten”, säger Moderaterna.
De senaste åtta åren har priset på diesel stigit med 110 procent till över 26 kronor litern. En stor del av denna höjning beror på reduktionsplikten. Den trädde i kraft 2018 och tvingar företag som säljer bensin och diesel att blanda in en högre andel förnybara bränslen.
”Många oroar sig för hur dyrt det har blivit att vara svensk – särskilt vid macken. Till stor del beror det på politiska beslut. Den socialdemokratiska regeringen har systematiskt höjt skatten på drivmedel under sina åtta år vid makten”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
I dagsläget krävs det en andel på 30,5 procent biodrivmedel i dieseln i Sverige, trots att EU:s bränslekvalitetsdirektiv bara kräver 6 procent. Till år 2030 ska reduktionsplikten höjas till 66 procent för dieseln, jämfört med EU-kommissionens förslag på 13 procent.
”Bensinpriset väntas öka med 3 kronor till 2026 och 5 kronor till 2030. Dieselpriset väntas öka med 5 kronor till 2026 och 9 kronor till 2030” till följd av den ambitiösa reduktionsplikten, säger Moderaterna.
Partiet vill därför sänka priset på drivmedel med minst fem kronor litern, genom att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå.
Reduktionsplikten spelar liten roll för klimatmålen
Nyckeln till minskade koldioxidutsläpp och att uppnå uppsatta klimatmål är elektrifiering av samhället, inte reduktionsplikten, menar Moderaterna som istället vill fokusera på:
- Utbyggnaden av kärnkraft med nytt energipolitiskt mål, gröna kreditgarantier, betalning för systemviktiga funktioner och forskningssatsningar.
- Förenklade tillståndsprocesser för att bygga ut landets elnät snabbare.
- Satsningar på mer laddinfrastruktur med elvägar och laddplatser.
Även industrin larmar om ovanstående punkter. Planerna avseende det fossilfria stålprojektet Hybrit (som statliga SSAB, LKAB och Vattenfall siktar på) är i fara då det dröjer med både miljötillstånd och besked avseende den framtida gröna elförsörjningen.
Läs även: Grönt stål i fara – frågetecken om elförsörjning och tillstånd