Facebook noscript imageM vill stoppa regeringens skattechock på drivmedel efter valet
Nyheter
M vill stoppa regeringens skattechock på drivmedel efter valet
Ulf Kristersson (M) och Elisabeth Svantesson (M) under en pressträff om att stärka hushållen i lågkonjunktur. Foto: Lars Schröder/TT
Ulf Kristersson (M) och Elisabeth Svantesson (M) under en pressträff om att stärka hushållen i lågkonjunktur. Foto: Lars Schröder/TT

Strax efter valet, den 1 oktober, höjs priset med 1,31 kronor per liter vid pump då skattereduktionen tas bort. Moderaterna är kritiska till skattechocken och anser att skattehöjningen kommer att slå hårt mot redan pressade hushåll och företagare.
– Vi tänker inte tillåta att vi aktivt höjer drivmedelsbeskattningen med 1,30 kronor när drivmedelspriserna redan idag är så pass höga, säger Ulf Kristersson (M), till Bulletin.

Moderaterna vill stärka hushållens ekonomi och sänka skatten på arbete samt sänka el- och drivmedelspriserna. Det meddelade partiledare Ulf Kristersson (M) och partiets ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson (M) under en pressträff på onsdagsförmiddagen.

– Under lång tid har vi haft fallande räntor, extremt låg inflation och låg tillväxt. Då måste man ha en politik som tar sig systematiskt igenom en lågkonjunktur, och föra en konsekvent ekonomisk politik som är uthållig. Och det menar vi att vi har goda förutsättningar att göra, säger Ulf Kristersson.

Partiet vill förstärka jobbskatteavdraget, vilket skulle innebära att skatten skulle sänkas med 500 kronor per månad för en medelinkomsttagare. Under nuvarande mandatperiod har skatten på arbete redan sänkts med 390 kronor per månad.

– Det behöver löna sig bättre att jobba, säger Elisabeth Svantesson, som tillägger att flera partier på högerkanten vill sänka skatten på arbete.

Höga elpriser väntar

Ulf Kristersson konstaterar att stängningen av kärnkraft i södra Sverige starkt bidragit till dagens höga elpriser. Att elkrisen är ett politiskt skapat problem instämmer Elisabeth Svantesson i. Svantesson påpekar att det är provocerande att Socialdemokraterna till stor del vill skylla de höga elpriserna i Sverige på Putin.

– Mycket av det vi nu ser är hemkokta priser, säger Elisabeth Svantesson.

Statsminister Magdalena Andersson påstod under partiledarutfrågningen i SVT att Ringhals kärnkraftverk lades ner för att det var för gammalt. Hur ser Moderaterna på det uttalandet?
– Det är helt obegripligt. Bolaget självt har ju sagt att det här var politiska beslut som orsakade detta. Det var klart att man kunde underhålla och reinvestera i kärnkraftverket. Om politiken och regeringen uttalar att vi vill bli av med kärnkraft, då fattar företagen beslut att vi inte kan ha kärnkraft. Hade någon vågat investera då? De skyller ifrån sig, det är den här regeringen som ligger bakom de här problemen, säger Ulf Kristersson till Bulletin.

Sänka skatten på drivmedel

I många svenska kommuner drabbas svenska hushåll hårt av ökade el- och drivmedelspriser, konstaterar partiet. Moderaterna vill därför sänka reduktionsplikten till EU-nivå. Ett förslag som skulle innebära en sänkning på dieselpriset med cirka fem kronor per liter vid pump.

Under hösten vill Moderaterna samla en majoritet för att stoppa regeringens planerade skattehöjning på drivmedel. Strax efter valet, den 1 oktober, höjs priset med 1,31 kronor per liter vid pump då skattereduktionen tas bort.

– Det är uppenbart att vi har goda möjligheter att driva igenom det här. Nu hoppas jag på en ny regering den 1 oktober och då kan vi driva igenom det här på egen hand. Vi tänker inte tillåta att vi aktivt höjer drivmedelsbeskattningen med 1,30 kronor när drivmedelspriserna redan är så pass höga, säger Ulf Kristersson (M), till Bulletin.

Läs även: Drivmedelspriset chockhöjs efter valet – ”över 20 spänn litern är inte okej”

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu