Priset på drivmedel har ökat lavinartat de senaste åren, sedan 1 januari 2021 har priset stigit med 44,17 procent på bensin och 68,59 procent på diesel. Den 1 oktober höjs priset med 1,31 kronor per liter vid pump, då skattereduktionen tas bort.
– Att bränsle är betydligt dyrare än i våra grannländer på grund av skatter är direkt skadligt för Sverige, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag till Bulletin.
Den 1 maj sänkte regeringen drivmedelsskatten med 50 öre per liter vid pump och via ett riksdagsbeslut sänktes den med ytterligare 1,31 kronor per liter vid pump. Den senare av skattereduktionerna var villkorad till fem månader och den 30 september läggs den skatten på drivmedlen igen.
När Bulletin kontaktar regeringen och de ansvariga ministrarna, Mikael Damberg(S), finansminister och Khashayar Farmanbar (S), energiminister hänvisar de endast till riksdagens beslut.
”Energiskatten på bensin och diesel sänks tillfälligt med 1 krona och 5 öre från och med den 1 maj till och med den 30 september 2022. Det innebär att energiskatten på diesel sänks till EU:s minimiskattenivå och energiskatten på bensin sänks lika mycket under fem månader. Sänkningen medför ändringar i lagen om skatt på energi som ska börja gälla den 1 maj 2022”, står det på riksdagens hemsida.
Över 20 kronor är för dyrt
Under torsdagen hade regeringen en pressträff med sju ministrar närvarande. Bulletin träffade näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson (S), som inte kunde ge oss ett svar på om det kommer att tas något beslut om drivmedelsskatten före 1 oktober 2022.
– Det är en del av budgetförhandlingen för nästa år och det är inget som vi har bestämt hur det ska vara än och vi måste följa utvecklingen av drivmedelspriserna, säger han till Bulletin.
Thorwaldsson menar också att drivmedelspriserna måste sänkas. Han går stick i stäv med stödpartiet Miljöpartiet när det gäller kostnaderna för drivmedel i Sverige.
– Helt klart är att det inte är tillfredställande att drivmedelspriserna ligger över 20 spänn, det tror jag alla som åkt förbi en tankstation i sommar vet. Det här är en nivå som vi ska göra allt vi kan för att komma ner ifrån.
Tredje största oljeproducenten
Näringsministern menar också att det höga drivmedelspriset beror på att Ryssland inte får sälja sin olja till västvärlden, något som drabbar länderna där.
– Det är svårt för regeringarna i Europa och för den delen USA att motverka att den tredje största oljeekonomin i världen i praktiken stängs av från världshandeln. Det är det som lett till att vi har de här höga priserna på drivmedel i hela Västeuropa idag. Det är klart att det är många människor som går med alldeles för höga drivmedelskostnader idag, säger Thorwaldsson.
Skadligt för Sverige
Branschorganisationen Sveriges Åkerier anser att det är skadligt för Sverige att drivmedelspriserna ligger på dagens nivå. De vill ha en snabb förändring och inte vänta till efter valet.
– Att bränsle är betydligt dyrare än i våra grannländer på grund av skatter är direkt skadligt för Sverige, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag till Bulletin.
Bulletin har sökt företrädare för den blågula oppositionen i frågan.
Läs även: Arbetslösa ratar jobb – höga drivmedelspriser och a-kassa orsaker