
Socialdemokraterna vill sätta hårdare press på nätjättarna när det gäller hur barn och unga använder sociala medier, bland annat vill man skärpa regler för hur algoritmer fungerar.
– Vi vill sätta stopp för det här evighetsscrollandet som är beroendeframkallande, säger S-ledaren Magdalena Andersson.
Ett av förslagen, som presenteras inför EU-valet på söndag, är att skapa mer effektiva ålderskontroller på sociala medier. Ett annat är att begränsa reklam som riktas till unga.
– Vi vill förbjuda reklam till unga på sociala medier, säger toppkandidaten Heléne Fritzon.
Exakt hur regleringarna ska se ut har S inte svar på, men partiet uppmanar EU-kommissionen att bygga ut EU:s lagstiftning för digitala tjänster (DSA) med detta.
Även L har lanserat förslag inför EU-valet för att göra sociala medier mindre beroendeframkallande, till exempel genom att förbjuda pushnotiser till unga på kvällar och nätter och genom långsammare scrollande.