Flygbränsle tillverkat av etanol med lägre kolhalt presenteras av startupföretaget LanzaJet som potentiell lösning för att inom kort få bukt med flygindustrins klimatavtryck.
Andra alternativ för att få ner koldioxidutsläppen orsakade av flygsektorn, som exempelvis eldrivna flygplan eller vätgasbränsle, befinner sig i dagsläget i ett tidigt utvecklingsskede. Det kommer att dröja innan den typen av teknik och plan kan produceras och tas i bruk för längre kommersiella flygrutter.
Chicagobaserade LanzaJet försöker ta itu med utsläppsproblemet genom att producera SAF – en ersättare av petroleumbaserat konventionellt flygbränsle gjort på etanol. LanzaJets SAF kan blandas med vanligt jetbränsle i en 50/50-blandning som skulle kunna tas i drift och vara kompatibel med befintlig infrastruktur för flygbolag globalt inom en snar framtid. Inga nya plan eller planmotorer skulle behöva tas fram.
– För oss handlar det om att det är brådskande att behöva vidta åtgärder i dag, berättar företagets vd Jimmy Samartzis i en intervju med CNBC.
– SAF är den bästa lösningen för de kommande åren och troligen kommande två decennier, säger han.
Kompatibilitet med befintliga plan är nödvändigt för att börja städa upp flygindustrin redan i dag, eftersom flygplan håller mellan 20 och 30 år, och att designa ett nytt flygplan tar ungefär ett decennium.
LanzaJets teknologi kan använda vilken etanol som helst gjord av växtmaterial. All etanol utvinns dock inte på ett hållbart sätt. Flygbränsle gjort av etanol baserad på exempelvis majs skulle ha utsläpp liknande vanligt flygbränsle, när man räknar in all koldioxid som släpps ut vid produktionen av majsen, uppger en analys från International Council on Clean Transportation.
LanzaJet avser att använda etanol som skapats med minimala koldioxidutsläpp och kommer att ta fram ett bränsle gjort av sockerrör med låg kolintensitet; majsskörderester inklusive biogas och spillgas från industriella processer.
Företaget, som bildades 2020, har inte genererat några intäkter ännu men man har fått gott om finansiering för att komma igång. Man fick nyligen 50 miljoner dollar i finansiering från Microsoft, vilket kompletterar tidigare investeringar från Shell och en handfull andra energi- och flygbolag.
Microsoft ser sina investeringar i hållbara bränslen som ett sätt att bidra till att göra sina molndatacenter mindre beroende av dieselbränsle och uppger att företaget har satt som mål att vara koldioxidnegativt år 2030.