Techjättarna Google och Facebook döms att betala totalt över två miljarder kronor i böter för att företagen är för otydliga med hur de använder så kallade kakor.
Enligt den franska myndigheten CNIL är det på sajterna facebook.com, google.com och youtube.com (som ägs av Google) för svårt för användaren att säga nej till att låta företagen använda sig av kakor.
Bötesbeloppet för Google ligger på 150 miljoner euro, motsvarande nästan 1,6 miljarder kronor, vilket är nytt rekord i Frankrike för ett liknande beslut.
Facebook och Google har nu tre månader på sig att ändra rutinerna, därefter måste företagen betala ytterligare böter med omkring en miljon kronor om dagen.
Google uppger att de kommer att införa nya rutiner efter beslutet.
”I linje med internetanvändarnas förväntningar, så kommer vi att införa förändringarna. Vi kommer också samarbeta aktivt med CNIL som svar på beslutet”, skriver företaget i ett uttalande.
Så kallade kakor (cookies) skapas på användarnas datorer och är mycket värdefulla för företagen för att kunna använda sig av riktad reklam.
Sedan 2018 måste företag verksamma inom EU aktivt beviljas tillstånd av besökaren på sajten för att få använda kakor.