
Stockholms läns största infrastruktursatsning drabbas nu av nya problem. Samtliga 71 rulltrappor i Citybanan måste bytas ut, en åtgärd som kommer att kosta 1,3 miljarder kronor och ta elva år att slutföra, rapporterar Mitt i.
Bara sju år efter att Citybanan öppnade har det blivit tydligt att rulltrapporna är felkonstruerade.
En intern utredning från förra året visade att rulltrapporna har en förväntad livslängd på endast 20 år – tio år kortare än SL:s standardkrav.
– För att hinna byta ut alla rulltrappor innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm till Mitt i.
Utredningen pekar på allvarliga konstruktionsfel där centrala komponenter är underdimensionerade. Detta har orsakat omfattande driftproblem och frekventa reparationer sedan stationerna invigdes 2017.
Miljardkostnad för regionen
Regionfullmäktige planerar att i november avsätta 523 miljoner kronor som en första del av finansieringen. Den totala kostnaden för rulltrappsbytet beräknas till 1,3 miljarder kronor.
Mitt i har ställt frågan om det blir Stockholms läns skattebetalare som får betala alltihop eller om Region Stockholm kommer att kräva ekonomisk kompensation från Trafikverket.
Påverkar resenärerna i elva år
– Det kommer att innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift, vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, förklarar Nordenswan.
Att byta ut rulltrapporna är också tekniskt utmanande på grund av stationernas djupa läge och de säkerhetskrav som gäller för utrymningsvägar. Endast ett fåtal rulltrappor kan bytas ut åt gången för att säkerställa utrymningssäkerheten.
– Rulltrapporna utgör en kritisk del i utrymningssäkerheten, vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt, tillägger hon.
För att säkerställa drifts- och personsäkerhet fram till utbytet har Trafikförvaltningen redan genomfört flera förbättringsåtgärder. Under tiden fortsätter de löpande reparationerna för att hålla rulltrapporna i drift.