Facebook noscript imageMiljonregn över Svenska Fotbollförbundet
Sport
Miljonregn över Svenska Fotbollförbundet
Sveriges förbundskapten Janne Andersson tackar Spaniens förbundkapten efter premiärmatchen i EM. Foto: Julio Munoz/AP/TT
Sveriges förbundskapten Janne Andersson tackar Spaniens förbundkapten efter premiärmatchen i EM. Foto: Julio Munoz/AP/TT

Den svenska succéstarten på Fotbolls-EM med två segrar, en oavgjord och en gruppseger har resulterat i ett miljonregn över svensk fotboll.
– Det är väldigt välkomna intäkter, säger Håkan Sjöstrand.

Hittills har det svenska herrlandslaget spelat in 150 miljoner kronor till ett förbund som tappat massor med intäkter under pandemin. Succén i Fotbolls-EM är inte bara sportsligt välkommet.

– Det är väldigt välkomna intäkter när vi ser till konsekvenserna av pandemin, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterarare på Svenska Fotbollförbundet, SvFF, till TT.

50 miljoner back

Under 2020 tappade SvFF drygt 50 miljoner kronor på grund av de publikfria matcherna i bland annat Nations League. Även under våren har de tvingats spela inför tomma läktare.

Bara i fjol tappade förbundet (SvFF) drygt 50 miljoner kronor i intäkter från de publikfria matcherna i Nations League. Även i år har landslagen spelat matcher utan publik.

– Det handlar om ett antal miljoner. Men till i år har vi kunnat planera och budgetera för det och kunnat hantera det på ett bättre sätt, säger Sjöstrand.

Bruttoinkomster

De pengar som SvFF får från det Europeiska fotbollförbundet, Uefa, är bruttoinkomster. Sedan ska alla kringkostnader räknas in. Uefa delar ut prispengar enligt tabellen nedan. Prispengarna går direkt tillbaka till fotbollen.

– Det är ju en hel del omkostnader kring ett sånt här mästerskap, men det är naturligtvis mycket pengar och det är välkommet, säger Sjöstrand och fortsätter.

– Pengarna avsätter vi för att över tid kunna återinvestera i spelarutbildning, ledarutbildning, och domarutveckling. De här pengarna går inte till någon aktieägare utan går tillbaka till svensk fotboll.

Heta bland sponsorer

Sedan EM 2016 har Uefa höjt prispengarna med hela 24 procent. Dessutom blir svensk fotboll mer och mer intressant för sponsorer desto bättre landslaget spelar.

– Det är få, om ingen idrott, som kan samla svenska folket som fotbollen klarar av att göra. Och det finns andra perspektiv på framgångarna efter det här året med pandemin, som betyder ännu mer. Att vi kan samlas och att vi kan glädjas betyder mycket för folkhälsan, kanske mer än någonsin, säger Sjöstrand.

Läs mer: Svängningen: Publiktaket för evenemang kan höjas kraftigt

Tomas Hedlund



fakta

Prispengar i EM

Deltagande i EM: 92,5 miljoner kronor/lag.
Seger i gruppspelet: 15 miljoner.
Oavgjort i gruppspelet: 7,5 miljoner.
Åttondelsfinal: 20 miljoner.
Kvartsfinal: 32,5 miljoner.
Semifinal: 50 miljoner.
Finalförlorare: 70 miljoner.
Finalvinnare: 100 miljoner.

Källa: TT