En undersökning visar att många företagsledare ser religiös klädnad eller attribut hos arbetssökande som något negativt. Attributen kan vara kors, kippa eller slöja – där de flesta har negativ syn på just det sistnämda.
Järvaveckan Research har med hjälp av Kantar Sifo undersökt hur företagsledare och chefer i små och medelstora företags ser på frågor som rör mångfald.
En av frågorna rörde hur man såg på arbetssökande som bar religiösa attribut. Svaren visade att totalt 47 procent påverkas negativt vid intervju om den som söker arbete bär religiösa attribut eller kläder. Två procent ser det som något positivt samtidigt som 31 procent uppger att det inte spelar någon roll.
Bland attributen fanns exempelvis kors, kippa eller slöja.
– När det kommer till religiösa kläder handlar det oftast om slöja. Det är frustrerande att se de här svaren eftersom jag vet hur det påverkar många människor i vårt land som vill göra rätt för sig, säger Ahmed Abdirahman, grundare av politikerveckan i Järva, till TT.
Företagsledarna på medelstora företag, med fler än tio anställda, har en något mer negativ syn på religiösa attribut jämfört med de små företagen. Bland de större företagen svarade över hälften, 52 procent, att de såg attributen som negativa.
Undersökningen visar även att manliga företagsledare är mer negativa än kvinnliga, 52 mot 36 procent.
– Alla politiker pratar om att arbete är vägen till integration. Men när nästan 50 procent av cheferna har de här fördomarna så motarbetar det samhällsintresset. Det är inte gemene svensk som tillfrågats, utan det handlar om svenskt näringsliv. Där har vi ett problem, säger Ahmed Abdirahman.
Läs även: Storstrejk hotar Arlanda - incheckat bagage kan lämnas hemma