Trafikverkets undersökning ”Tunga Fordons vikt i rörelse” för år 2021 visar att 42 procent av alla tunga fordon som kör på svenska vägar är överbelastade. Bristande regelefterlevnad ger bland annat upphov till snedvriden konkurrens och ökad olycksrisk.
Trafikverket rapporterar om att närmare hälften av alla tunga fordon som färdas på svenska vägar är överbelastade. År 2014 uppmättes en överlastandel på 24 procent, 2015 på 38 procent för att under perioden 2016–2018 ligga på rekordhöga 48 procent. Trafikverkets undersökning visar att överlastandelen 2021 har sjunkit men med sina 42 procent fortsatt är för hög.
Mätningarna har gjorts på 31 platser runt om i landet. Tunga fordon är i detta fall fordon med en bruttovikt på över 35 ton.
– Vi behöver arbeta på bred front för att komma tillrätta med problemet och där är våra samarbeten med branschen viktiga, säger Lennart Kalander, chef för Nationell planering på Trafikverket
Ökad olycksrisk
Konsekvenserna av bristande regelefterlevnad ger upphov till bland annat snedvriden konkurrens inom branschen, ökad olycksrisk och sämre framkomlighet. Överlastade fordo ökar även slitaget på vägarna vilket i sin tur innebär ökade underhållskostnader.
– Vi ser allvarligt på att nästan vartannat tungt fordon på vägarna kör med överlast. Detta är ett problem eftersom överlaster leder till ökad nedbrytning av vägar, snedvriden konkurrens och sämre trafiksäkerhet.
Läs även: Bergvägg eller krigsskepp? - HMS Göta Lejon blev svenska flottans stolthet