Trots uppmaningar om förbud mot fossila drivmedel 2030 äger ett flertal styrelsemedlemmar i Naturskyddsföreningen fortfarande bensin- och dieseldrivna fordon.
Naturskyddsföreningen uppmanar till förbud mot fossila bränslen i industri och fossila drivmedel. Om åtta år, det vill säga år 2030, vill föreningen att ett fossilförbud ska träda kraft och därmed bland annat stoppa användandet av fordon drivna med fossila drivmedel.
Enligt en granskning av opinionsbildaren Rebecka Weidmo Uvell följer inte ens styrelsemedlemmarna själva den uppmaningen i dagsläget.
En av Naturskyddsföreningens största frågor är fossilförbudet. Föreningen menar på att förbudet är en ”nödvändighet för att undvika de mest förödande konsekvenserna av klimatkrisen” och arbetar med att få igenom ett förbud till 2030.
Föreningen själva argumenterar att de har förståelse att bytet till elbil kan vara långt ifrån enkelt – elbilar är inte speciellt billiga och infrastrukturen för laddstationer finns inte tillgängliga i landet i den mån de behövs för att förbudet ska fungera på individnivå.
Följer inte sin egen uppmaning
Trots det tydliga budskapet är det flertalet medlemmar i styrelsen som inte väljer att uppträda med gott exempel. Samtidigt som skattebetalarna, som till viss del finansierar Naturskyddsföreningens verksamhet, uppmanas att välja kollektivtrafik och använda sig av fordon som drivs fossilfritt så har delar av styrelsen inte valt att anamma sina egna mål.
Dessutom tjänar Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sanddahl 66 000 kronor per månad och föreningens generaldirektör 74 500 kronor per månad vilket argumenterar för att resurser för att investera i fordon med fossilfritt drivmedel finns.
Även de som endast är vice ordföranden får arvoden – 13 000 kr respektive 10 000 kr. Rebecka Weidmo Uvells granskning visar på att ett eller flera fossildrivna fordon ägs av nedanstående styrelsemedlemmar.
Styrelseordförande Johanna Sanndahl:
En dieseldriven Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi från 2009 som står på hennes sambo.
Ledamot Christoffer Hamilton:
En dieseldriven Volvo V50 2.4 från 2004 och en bensindriven Land Rover Defender 110 från 1997.
Ledamot Emma Andersson Barkas:
En bensindriven Volkswagen Passat från 2016.
Styrelseledamot Gudrun Hubendicks:
En dieseldriven Peugot 307 2.0 från 2002 skriven på hennes sambo.
Henrik Svensson von Zweiberg:
En bensindriven driven Skoda Fabia 1.2 från 2009.
Styrelseledamot Jennifer Cronborn:
En dieseldriven Ford Focus 1.5 TDCi från 2016.
Andre vice ordförande Martin Lindén:
En bensindriven Toyota Yaris 1.33 VVT-i från 2013 som står skriven på hans fru.
Förste vice ordförande Lotta Bengtsson Silvers:
En bensindriven Skoda Octavia 1.6 FSI från 2008 och en dieseldriven Subaru Forester 2.0 D från 2010 som båda står på hennes sambo.
Förutom de två fordonen äger sambon dessutom en skoter från 2019, en Ski-Doo Summit SP154 600.
Omsätter 263 miljoner kronor
Naturskyddsföreningen är en av landets största miljöföreningar och 2020 hade föreningen 207 000 medlemmar, enligt föreningens årsredovisning
De omsätter cirka 263 miljoner kronor per år där 90 miljoner är bidrag och 111 miljoner är bidrag och gåvor.
Naturskyddsföreningen får utöver detta delar av sin finansiering via skatten.
Läs även: Oxenstierna: Regeringen vaskar utsläppsrätter för miljarder