Facebook noscript imageNeste tvingas bli grönare
Ekonomi
Neste tvingas bli grönare
"Sverige har under många år varit en viktig marknad för Neste eftersom landet har ambitiösa klimatmål vilket därför bidragit till en ökad efterfrågan på biodrivmedel", säger Andreas Teir, vd för Neste Sverige.
"Sverige har under många år varit en viktig marknad för Neste eftersom landet har ambitiösa klimatmål vilket därför bidragit till en ökad efterfrågan på biodrivmedel", säger Andreas Teir, vd för Neste Sverige.

Finländska energibolaget Neste vill inte ta bort palmoljebiprodukten PFAD från sitt biobränsle HVO100 men ett lagförslag kan tvinga dem att ändå plocka bort biprodukten nästa år.

– Med de lagförslag som ligger på bordet riskerar restprodukten av palmolja PFAD att helt tas bort från HVO som säljs i Sverige och ersättas med animaliska fetter nästa år, säger Andreas Teir, VD för Neste Sverige. Det finländska energibolaget Neste har sedan tidigare beslutat att plocka bort all palmolja på global nivå från HVO senast år 2025. 

HVO100 är det finländska energibolaget Nestes stora parad- och framtidsprodukt då oljebaserade drivmedel ska fasas ut. HVO100 är ett biobränsle för dieselbilar som minskar koldioxidutsläppen med upp emot 90 procent i kretsloppet, från produktion till konsumtion, jämfört med fossilt bränsle. 

HVO100 består till största delen av avfall från produktionen av olika livsmedel. Men den innehåller även PFAD som är en biprodukt från palmoljetillverkningen, vilket Neste fått hård kritik för. Biprodukten är kontroversiell eftersom den anses leda till ökad produktion av palmolja och därmed skövling av regnskogar.  Lagförslaget om att ta bort PFAD i Sverige läggs fram till Sveriges riksdag den 20 april. Beslutet kommer före sommaren.

Neste vill egentligen inte alls ta bort PFAD som de anser är fullt spårbar och certifierad, till exempel får den inte tas från en odling som har tillkommit efter 2008. Neste ser det som en tvångsåtgärd att ta bort PFAD. Men alla miljövänner och alla som är skeptiska till certifieringar av palmoljeodlingar jublar. 

 – Gröna Bilister har länge varit kritiskt till att Neste använder palmoljeprodukter som råvaror. Vi applåderar dem om de helt slutar att exportera HVO tillverkad av PFAD till Sverige, säger Per Östborn, sakkunnig på den ideella föreningen Gröna Bilister som verkar för en miljövänligare bilism.

– Som nästa steg önskar vi att de sätter ett slutår för PFAD i hela sin produktion, liksom de gjort för palmoljan. Då blir Neste en mycket stark kraft i omställningen till hållbara transporter!

Neste producerar mest biodrivmedel i världen

Sverige är det land som använder mest biodrivmedel i Europa. Av de 10 miljoner kubikdrivmedel som säljs i Sverige är drygt 20 procent biodrivmedel. Den största andelen är HVO och världens största producent av HVO är Neste. 

Nestes paradprodukt HVO100 tar inte bara bort upp emot 90 procent av koldioxidutsläppen, den ökar även dieselbilens prestanda och minskar utsläppet av finpartiklar med drygt 30 procent. Men så kostar också HVO100 cirka en krona mer per liter än vanlig diesel.

Råvarorna i HVO100 består i dag till största delen av fettavfall från livsmedelsindustrin, återanvänd matolja, fiskfett från fiskindustrin och till 20 procent av rest- eller biprodukter från vegetabiliska oljor, till exempel PFAD. 

Den svenska versionen av Nestes HVO100 eller HVO innehåller PFAD men inte palmolja. Men i övriga världen säljer Neste HVO med både palmolja och PFAD. Som en effekt av tuffare miljökrav har användningen av PFAD minskat rejält i Sverige sedan år 2019. Försvinner PFAD helt så får HVO100 ett ännu högre koldioxidreduktionsvärde än idag. Nu klassas palmoljederivat som en biprodukt vilket endast ger ett koldioxid-reduktionsvärde om 60–65 procent. Tidigare klassades PFAD som en restprodukt och då ansågs utsläppsminskningen av koldioxid vara större.                    

Biodrivmedlet HVO100 tar bort upp till 90 procent av koldioxiden och ökar dieselbilens prestanda men det innehåller cirka 20 procent PFAD, en biprodukt från tillverkningen av palmolja. Foto: Neste.

– Sverige har under många år varit en viktig marknad för Neste eftersom landet har ambitiösa klimatmål både generellt och inom transportsektorn vilket därför bidragit till en ökad efterfrågan på biodrivmedel, säger Andreas Teir. 

Endast tio procent av bilarna i Europa laddbara 2030

Vägtrafiken står i dag för cirka 30 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp, och riksdagen har beslutat att koldioxidutsläppen från inrikestransporter ska minska med 70 procent till år 2030.  Utan hjälp av biodrivmedel kommer målet inte att kunna uppnås. Det finns idag cirka fem miljoner bilar i Sverige varav 1,7 miljoner är dieselbilar. En bils medellivslängd uppgår till 17 år. Även om laddbara bilar förekommer allt oftare i de större städerna och cirka 33 procent (11,5 procent 2019) av nyregistreringarna 2020 var laddbara bilar tar det tid att växla om från bränslebilar till batteribilar. 

– Vi uppskattar att 2030 kommer endast cirka tio procent av bilarna i Europa att vara laddbara, säger Andreas Teir. 

Den oberoende organisationen 2030-sekretariatet, grundad av Jakob Lagercrantz, för avvecklingen av fossila drivmedel, uppskattar att 1,8 miljoner bilar eller en tredjedel av samtliga bilar i Sverige kommer att vara laddbara 2030.  Enligt Internationella Energibyrån (IEA) dröjer det till 2040 innan elbilarnas koldioxidreduktion överstiger den från bilar som går på biodrivmedel.

Hur får ni tag på innehållet till HVO100?

– Vi har uppskattat att det finns 35 miljoner ton rest- och avfallsprodukter till salu fram till 2030. Vi använder animaliskt fett från slakterier, restauranger och fiskindustrin från hela världen. Vi ökar användandet av rester och avfall där vi utvecklat vår teknik för att kunna ta hand om lågkvalitativa strömmar. Neste utvecklar också nya tekniker för att kunna använda skogs- och jordbruksrester, organiskt hushållsavfall och alger med fotosyntes.

 Driver ni inte på användningen av palmolja?

– Alla råvaror vi använder är hållbara och spårbara. Det är inte råvaran i sig som är hållbar utan hur den är producerad. Den PFAD som säljs på den svenska marknaden är certifierad och fullt spårbar. Vi bidrar inte till skövlingen av regnskogen.

Vad är nästa steg för bensinbilar?

– Nu ska vi producera ”Power to Liquid Electrofuels”. Det är en omvänd förbränning som skapar bränslen som är flytande. Men dessa finns ännu inte på marknaden. Det utvinns ur koldioxid som är en råvara som är komprimerad från atmosfären eller industrin. 

– Vi har investerat i Sunfire ett tyskt cleanbolag med teknologiutvecklingen på elektrolyssidan. Elektrobränsle kommer att ha en stor potential om förbränningsmotorer finns kvar. Det kommer redan att finnas i mindre skala 2030 och senare i stor industriell skala för vanliga bränslebilar. 

– 2030 räknar vi med att 90 procent av bilparken i Europa är traditionella förbränningsmotorer trots EU:s ambitioner. EU:s prognos är att det finns 30 miljoner laddbara bilar 2030. 

 Hur ser du på batterisatsningen?

– Vi måste ha en teknikneutral approach men eldrivna bilar löser inte hela frågan. Laddbara bilar kräver att otroligt mycket måste investeras i infrastruktur och det tar tid. Det är också en fråga om råvaror för batterier som produceras, hur hållbar är utvinningen av råmaterial för batterier?

– Om samhället bara satsade på elektrifieringen skulle det vara mycket kostsammare för samhället. Danmark ville ha en miljon elbilar före 2030. När de insåg vad det kostade så reviderade de planerna.

Hur många bränslestationer finns för HVO100?

– Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) har 246 stationer utspridda över stora delar av landet, hos våra återförsäljare OKQ8, Energifabriken, Biofuel Express och Qstar. Alla våra återförsäljare planerar dessutom att utöka antalet stationer med Neste MY Förnybar Diesel i år. 

– Neste tillhandahåller även produkten i vårt eget stationsnätverk i Finland, Lettland, Litauen och i Estland. Utöver det finns Neste MY Förnybar Diesel även tillgängligt i Kalifornien (tio stationer) och i Nederländerna (105 stationer) via återförsäljares stationsnät. 

Få verkar känna till HVO100 och dess egenskaper.

– Tusentals privatbilister och transportföretag i Sverige, Finland, Nederländerna, Estland, Lettland, Litauen och USA i Kalifornien och Oregon använder HVO100. Transport- och logistiknäringen var tidigt ute med att använda HVO100, och det har därför under lång tid använts i bussarna i kollektivtrafiken och till lastbilar för tunga transporter. Vi ser en tilltagande efterfrågan från till exempel byggindustrin och för lätta fordon inom distribution. 

Hur mycket HVO100 tillverkar Neste?

– Förra året tillverkade vi 3,2 miljoner ton HVO. 

Men det motsvarar inte mycket mer än sex supertankers lastade med råolja.

– Vi investerar i ytterligare kapacitet och räknar med att nå 4,5 miljoner ton per år redan 2023. Vi ska fortsätta att öka kapaciteten. Den globala efterfrågan på förnybar diesel förväntas öka från dagens 6,4 miljoner ton till 18 miljoner ton 2030. 

Hur mycket används HVO för flyg?

– I dag har vi en produktionskapacitet på cirka 100 000 ton per år och vi räknar med att öka den till 1,5 miljoner ton per år 2023. 

Hur stort tror du att biobränsle blir?

– Det finns en stor efterfrågan på biodrivmedel både för transporter och för flyget framåt. Sverige har ett av världens mest ambitiösa klimatmål.

HVO är skattesubventionerat av EU även i år. Men vad händer nästa år?

Vi hoppas att Sverige kan få fortsatt befrielse för höginblandade biodrivmedel även efter 2021 men det beror på de förhandlingar som Sverige kommer att ha med EU-kommissionen, säger Andreas Teir. 

TEXT: Margaret von Platen

Margaret von Platen