Alldeles för spretiga satsningar och för lite fokus på en av de viktigaste frågorna. Dessutom för pessimistisk när det gäller synen på arbetsmarknaden. Det är Nordea-ekonomen Annika Winsths syn på dagens vårbudget.
Arbetsmarknaden och en satsning på jobben står i fokus i regeringens vårändringsbudget. Annika Winsth poängterar dock att situationen är på väg att förändras på den svenska arbetsmarknaden.
— Den (regeringen) är alldeles för pessimistisk när det gäller såväl tillväxt som arbetslöshet. Vi tror att arbetslösheten sjunker till åtta procent i sommar, säger hon till TT och fortsätter:
—Det är riktigt att man har krisåtgärder så länge vi har restriktioner som påverkar företagen, men min bedömning är att inom en, två månader börjar vi fasa bort de där restriktionerna. Då ska inte restaurang, taxi och hotell ha stöd när vi lever ett normalt liv.
Naturlig fråga
Att en socialdemokratisk regering ändå väljer att fokusera på just jobbfrågan, poängterar hon är ganska självklart.
– Det är val 2022 och det här är hennes (Magdalena Anderssons) område. Hon inledde ju presskonferensen med att upprepa jobb, jobb, jobb som den största frågan. Det är dock inte klokt att använda skattebetalarnas pengar till att stötta arbetsmarknaden när vi har ett normalläge.
Annika Winsth hade samtidigt gärna sett en tydligare och större energisatsning, både för svensk del och för omvärlden.
— Energifrågan är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, med stora utmaningar. Det är en viktig redskap för att hjälpa såväl Sverige som omvärlden mot en hållbar utveckling.
Annat tonläge
Samtidigt lyfter hon att tonläget hos finansministern delvis har förändrats, vilket är välkommet, enligt Winsth:
– Det som är bra är att finansministern går från att endast prata om kris till att mer fokusera kring att rusta Sverige. Det är en viktig skillnad, för den ekonomiska krisen har vi mer eller mindre lagt bakom oss. Då ska krisåtgärderna inom ett par månader börja att fasas ut.
TEXT: Tobias Österberg/Joakim Goksör/Owe Nilsson/TT
Läs även: Vårbudgetsatsning på 15 000 sommarjobb – ”Man ska jobba eller plugga”