Flera experter på Statens haverikommission utreder olyckan på Gröna Lund. Enligt myndigheten har man hittat en avvikelse. Samtidigt meddelar besiktningsfirman Dekra, som godkänt besiktningen av Jetline nyligen, att de välkomnar dialog med myndigheten.
”Dekra följer utredningen”, skriver Dekra Industrials vd Stefan Törngren till Bulletin.
En kvinna i 35-årsåldern omkom och nio skadades i Gröna Lunds berg- och dalbana Jetline under söndagen. Det var när vagnen spårade ur som flera personer föll ut och skadades allvarligt.
Expressen rapporterar att 35-åringens syster är en av de allvarligt skadade. Skadorna uppges dock inte vara livshotande. Ytterligare en person vårdas med allvarliga skador på sjukhus.
De tre barn som skadades lindrigt och som vårdats på Astrid Lindgrens barnsjukhus har skrivits ut från sjukhuset, skriver Sveriges Radio.
”Det är en väldigt tragisk olycka som har inträffat. Våra tankar går i första hand till de som drabbats och deras anhöriga”, skriver Stefan Törngren, vd på Dekra Industrial, som utfört besiktningen på Jetline i ett uttalande på Dekras hemsida.
Dialog med myndigheterna
Stefan Törngren skriver att det fortfarande är oklart vad som orsakat olyckan. I besiktningsprotokollet från i år framgår att Jetline klarat besiktningen utan anmärkning.
”Den återkommande besiktningen ska utföras årligen av ett ackrediterat besiktningsorgan och sker enligt Polismyndighetens föreskrifter för tivolianordningar. Övriga periodiska kontroller under året utförs av anläggningsägaren.”
Stefan Törngren skriver att Dekra avser att bistå med expertis vid frågor från utredningarna samt att Dekra välkomnar dialog med föreskrivande myndighet och berörda intressenter om hur regler och kontroller kan förbättras för att liknande olyckor ska förhindras i framtiden.
Ta ett år att utreda
Enligt Haverikommissionens generaldirektör John Ahlberk kan utredningen av olyckan ta uppemot ett år att färdigställa.
– Det handlar inte bara om tekniska undersökningar, utan vi kommer att granska den dokumentation som finns över händelsen, intervjua inblandade personer, titta på tillsynssystem och utbildning, säger han till SVT.
Han berättar om hur vagnen spårat ur.
– Man ser att det är fyra hjul-set, eller boggier, under varje vagn men på den som har spårat ur har två av de främsta av någon anledning lossnat från sina infästningar i den bärarm som håller upp dem. Det är intressant för oss att granska.
Inleder brottsutredning
Samtidigt inleder Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål vid Åklagarmyndigheten en utredning för att se om någon kan ställas till svars för brott för händelsen.
Läs även: Svarttaxichaufför våldtog kvinnor – dna-test avslöjade honom efter sju år