
Läroplansutredningen presenterar nu en omfattande förändring för svensk skola. Anna-Karin Wyndhamn, som varit delaktig i utredningen, beskriver hur fokus flyttas till traditionell undervisning med ämneskunskaper i centrum.
Den nya läroplanen återinför läraren som den huvudsakliga kunskapsförmedlaren i klassrummet. Elevernas inflytande över undervisningens innehåll och arbetssätt kommer att minskas markant.
”Elevens inflytande på undervisningsinnehåll och arbetssätt minskas drastiskt. Det är läraren som bestämmer”, skriver Anna-Karin Wyndhamn i ett Facebook-inlägg.
Utredningen tar tydligt avstånd från tidigare pedagogiska trender.
”Syftet har hela tiden varit ett och samma: få bort precis alla rester av den postmoderna kunskapssyn som varit så destruktiv för svensk skola. Inga mer stolliga idéer, utan tillbaka till grunderna”, skriver Wyndhamn.
Evidensbaserade metoder
Utredningen ställer tydliga krav på att undervisningsmetoderna ska vara evidensbaserade. Endast metoder med robust vetenskapligt stöd ska användas i framtidens skola.
”Undervisningsmetoderna som används ska vara de bästa som finns för närvarande, alltså sådana som det finns robust evidens för. Det betyder att det blir tuffa tider för alla charlataner eller pedagogiska gårdfarihandlare som predikat sina ’teorier’”, skriver Wyndhamn.
Samtidigt ska undervisningen anpassas efter elevgruppens kognitiva utveckling. Analytiska moment ska inte introduceras förrän eleverna nått rätt mognadsgrad, och kraven på individuella anpassningar minskas.