Facebook noscript imageNy miljardsmäll väntas för SAS
Nyheter
Ny miljardsmäll väntas för SAS
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Det är dags för det förlust- och skuldtyngda flygbolaget SAS att lägga korten på bordet igen. Bland analytiker spekuleras det i ännu en miljardsmäll i tisdagens kvartalsrapport.

”Sälj”, är det entydiga rådet från de fyra analytiker som gått ut med rekommendationer för SAS-aktien.

Och flera hedgefonder har på senare tid valt att blanka aktien, det vill säga med hjälp av aktielån satsa på nya kursnedgångar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. Detta trots att aktien redan har fallit 31 procent i år och nu kostar 88 öre – vilket ger ett börsvärde på lite drygt sex miljarder.

Jacob Pederson, analyschef på Sydbank, räknar med en förlust på 1,6–1,7 miljarder svenska kronor från andra kvartalet. Men han ser ingen omedelbar likviditetskris just nu. Kassan fylls på av alla flygbiljetter som betalas i förskott.

– Det ger SAS en krockkudde, med ett stabilt kassaflöde även om resultatet är förödande, säger han.

Dyrare dollar, ombokningar

Pandemins effekter har avtagit och flygresandet ökar igen, även om covid-19 fortfarande sprids och bland annat innebär stora nedstängningar i Kina.

SAS – som har familjen Wallenberg och den danska och den svenska regeringen som storägare – brottas samtidigt med inflationseffekter som en betydligt dyrare dollar och skenande priser på flygfotogen i skuggan av Ukrainakriget.

Personalbrist och försenade leveranser – två pandemieffekter – har samtidigt lett till ett berg av ombokningar med tusentals inställda flygningar i sommar.

Till vintersäsongen kan situationen bli allvarlig för SAS ur ett likviditetsperspektiv, enligt Pedersen.

– Då blir marknaden svårare, för vi kommer troligen att gå in i någon form av ekonomisk kris. Det kommer inte att bli lätt att få detta att gå runt vintertid, så inom ett år tror jag vi kan ha stora problem för SAS, säger han.

Skulderna kan precis som ombokningarna beskrivas som ett berg, närmare bestämt på 16,1 miljarder kronor, enligt Bloomberg. Förhandlingar med pilotfacket om sänkta personalkostnader och med långivare om att omvandla lån till aktier pågår – vilket är avgörande för att få ordning på bolagets finanser långsiktigt, enligt Pedersen.

”SAS behöver mer pengar”

SAS har i sin plan SAS Forward satt upp som mål att få ner årskostnaderna med 7,5 miljarder kronor till 2026 och konsultbyrån FTI Consulting har nyligen anlitats för att få fart på processen, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor.

– SAS behöver mer pengar. De måste leverera på sin plan, få ner lönerna, få upp produktiviteten och få en del av sina skulder omvandlade till aktier. De behöver allt det där, säger Pedersen.

Han tror inte på någon fusion som ett alternativ i dagens läge.

– Just nu tror jag inte att någon har råd att köpa SAS. Alla andra flygbolag har redan stora skulder efter pandemin. Konsolidering är ingen lösning just nu, säger han.

– Dessutom måste SAS titta framåt nu, och göra om bolaget till något som ens är värt att köpa, tillägger han.

Läs även: SAS slutar flyga över Ukraina

TT Nyheter