Facebook noscript imageNy ranking: Sveriges vägar tredje säkrast i världen
Nyheter
Ny ranking: Sveriges vägar tredje säkrast i världen
Bilväg mellan Surahammar och Fagersta. Foto: Erik Simander/TT
Bilväg mellan Surahammar och Fagersta. Foto: Erik Simander/TT

Enligt en ny sammanställning är vägarna i Sverige de tredje säkraste i världen. Sverige hamnar även på femte plats sett till lägst risk att omkomma i trafiken.

Enligt en ny studie rankas Sveriges vägar som de tredje säkraste i världen, skriver TT. Rankingen baseras bland annat på antalet trafikdöda per 100 000 invånare, framkomlighet i trafiken och vägkvaliteten.

– Det som lyfter Sverige i rankingen är det låga antalet dödsolyckor och den höga bilbältesanvändningen. Lägre betyg får Sverige för det höga trafiktrycket och den höga andelen alkoholrelaterade dödsolyckor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

På första plats hamnar Nederländerna och på andra Norge.

Låg risk att omkomma i dödsolycka

Lägst risk att omkomma i trafiken finns på Island, med endast 2,05 dödsolyckor per 100 000 invånare, följt av Norge och Schweiz. Sverige hamnar på femte plats.

– Sverige har en lång tradition av trafiksäkerhetsarbete som fortsätter att ge resultat i form av sjunkande antal dödsfall i trafiken. Fortfarande omkommer dock många på 70-vägar med farliga kurvor och avsaknad av mitträcken. Andra problem är det höga antalet omkomna oskyddade trafikanter och det låga antalet nykterhetskontroller, säger Tony Gunnarsson.

När det kommer till trafiknivåer, missnöje med tillbringade tid i trafiken, trafikstörningar med mera, får Sverige lägst betyg av alla länder i Norden.

– Trots att Sverige är ett glesbefolkat land finns framkomlighetsproblem även här. Nyinvesteringarna i vägarna har legat på låg nivå de senaste tre decennierna och över 60 procent av det svenska vägnätet är byggt före 1970. Uteblivna satsningar på Östlig förbindelse och liknande projekt, i kombination med kommunal politik för att minska bilåkandet, har lett till trängsel och köer i våra större städer, säger Tony Gunnarsson.

Gabriella Mait

Reporter