Facebook noscript imageNy studie: Felaktiga hälsopåståenden från influensers
Nyheter
Ny studie: Felaktiga hälsopåståenden från influensers
Influencers marknadsför opålitliga medicinska tester på sociala medier trots att den vetenskapliga grunden ofta är svag. Foto: TT
Influencers marknadsför opålitliga medicinska tester på sociala medier trots att den vetenskapliga grunden ofta är svag. Foto: TT

Enligt en ny studie från University of Sydney sprider influencers felaktig information om hälsotester på sociala medier, där nästan 70 procent har ekonomiska intressen i produkterna och endast sex procent nämner riskerna, rappoterar Dagens Media.

Många påståenden om medicinska tester som influencers sprider på sociala medier är felaktiga och potentiellt farliga, visar en ny studie från University of Sydney. Forskarna, som granskat närmare 1 000 inlägg på Instagram och TikTok, kräver nu strängare reglering av marknadsföringen.

Vetenskapligt tveksamma påståenden

Genomgången, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Jama Network Open, visar att 85 procent av inläggen inte nämnde några som helst problem med testerna, som att den vetenskapliga evidensen är svag.

– Inläggen ger sken av att det handlar om att ta kontroll över sin hälsa. Problemet är att testerna är onödiga för de allra flesta. Många gånger är vetenskapen bakom skakig, säger Brooke Nickel från School of Public Health vid University of Sydney, som lett forskningen.

Forskarna har särskilt reagerat på AMH-tester för hemmabruk som påstår sig kunna visa hur fertil en kvinna är, trots att experter inte anser dem tillförlitliga. Ett annat exempel är testosterontester för män som marknadsförs tillsammans med tillskott som påstås gynna maskulinitet.

– Detta är riskabelt, eftersom biverkningarna på lång sikt med testosteron-ersättningsbehandling ännu inte är kända, förklarar Nickel.

Ekonomiska intressen bakom påståendena

Av de undersökta inläggen var det bara sex procent som nämnde riskerna med överdiagnostisering och sex procent som hänvisade till vetenskapliga bevis för testernas effektivitet. Däremot innehöll 43 procent personliga anekdoter som marknadsförde testerna.

Studien avslöjar också att nästan 70 procent av influencers hade ekonomiska intressen i att göra reklam för testerna genom samarbeten, sponsring eller egen försäljning.

Då sociala medieplattformar allt mer överger faktakontroll menar forskarna att det är viktigt att finna alternativa vägar för att reglera medicinska påståenden online för att skydda konsumenterna.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.