Facebook noscript imageNy studie: Felaktiga hälsopåståenden från influensers
Nyheter
låsaNy studie: Felaktiga hälsopåståenden från influensers
Influencers marknadsför opålitliga medicinska tester på sociala medier trots att den vetenskapliga grunden ofta är svag. Foto: TT
Influencers marknadsför opålitliga medicinska tester på sociala medier trots att den vetenskapliga grunden ofta är svag. Foto: TT

Enligt en ny studie från University of Sydney sprider influencers felaktig information om hälsotester på sociala medier, där nästan 70 procent har ekonomiska intressen i produkterna och endast sex procent nämner riskerna, rappoterar Dagens Media.

Många påståenden om medicinska tester som influencers sprider på sociala medier är felaktiga och potentiellt farliga, visar en ny studie från University of Sydney. Forskarna, som granskat närmare 1 000 inlägg på Instagram och TikTok, kräver nu strängare reglering av marknadsföringen.

Denna artikel är endast för prenumeranter

Välkommen att prenumerera på Bulletin. Då får du tillgång till hela artikeln och allt vårt exklusiva innehåll. Välj din prenumeration och bli en del av Bulletins community idag.