I dag inleds årets andra expedition av passagerarfartyget Estonias vrak. Expeditionen ska främst undersöka de hål som avslöjades i en dokumentär. Dessutom har möjligheten att ta sig in på bildäck nu skapats.
I slutet på maj genomfördes en laserscanning av Estonias vrak under en expedition av den estländska haverikommissionen. De kommande dagarna ska fartyget åter undersökas, men nu är det Statens haverikommission, SHK, som leder undersökningen.
Den här gången ska Estonia undersökas med hjälp av fotogrammetri. Tekniken innebär att man tar ett stort antal stillbilder av Estonia som sedan sätts samman till en tredimensionell bild i hög upplösning.
– Det gör att man kan zooma in och ut och man kan vrida och vända på bilden i en dator och få en komplett överblick över fartyget, säger SHK:s ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand.
Dokumentären avslöjade
De nya undersökningarna kommer till följd av dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” från 2020. Dokumentären visade bilder på tidigare okända hål i fartygets styrbordssida som åter skapade spekulationer om vad som orsakade katastrofen 1994.
– I det här skedet är det inte så att vi letar efter något specifikt. Vi är ute för att bedöma hålen i styrbordssidan av fartyget, men vi vill också dokumentera fartyget i sin helhet, säger Jonas Bäckstrand.
Undersökningen väntas ta mellan 12 och 16 dagar beroende på väderförhållanden vid vraket.
Ytterligare upptäckter
Förra sommaren gjordes en undersökning av vraket där man kunde dokumentera de hål i skrovet som visades i dokumentären om förlisningen. Under expeditionen gjordes även andra upptäckter gällande bottenförhållanden, uppgifter som inte framkom i den ursprungliga haveriutredningen 1994.
– Stockholms universitet gjorde en undersökning som pekar på att det med stor sannolikhet är urberg (granit) som finns i anslutning till de här hålen i fartygets styrbordssida. Sedan kunde vi också konstatera att bogrampen släppt från sina gångjärn.
– Vi visste att den tidigare hade hängt kvar i två av de fyra gångjärnen, men nu hade den släppt från dem också och står bredvid fartyget och lämnar alltså öppet in på bildäck, säger Jonas Bäckstrand.
Tar sig in på bildäck
I expeditionen, som startar under dagen, kommer man att försöka ta sig in på bildäck, trots att det kan vara riskfyllt.
– Så långt det är möjligt kommer vi även att försöka dokumentera hur det ser ut där, säger han.
Efter att sommarens expedition är avslutad kommer det att dröja månader innan bilderna är analyserade och resultatet kan presenteras.
Läs även: ”Partygate” kan fälla Boris Johnson – misstroendeförklaring i dag