Borås Konstmuseum visar Sadif Ahmadis konstutställning. Det har konstnären, konstmuseichefen och stadens kulturchef nu enats om. – Jag såg platsen, den var lysande, säger Sadif Ahmadi till TT.
Tanken var från början att konstnären Said Ahmadis utställning skulle ha premiär lagom till årsdagen av Mahsa Aminis död i Iran den 16 september 2022 i anslutning till entrén till Borås kulturhus.
Men stadens kulturchef, Ida Burén, satte stopp för den ena delen av utställningen, betongskulpturer föreställande kvinnor i den iranska heltäckande slöjan chador, med hänvisning till bland annat det rådande säkerhetsläget.
Under fredagen erbjöd chefen för Borås Konstmuseum, Eva Eriksdotter, plats för utställningen, för att lösa konflikten kring var verket ska ställas ut.
”Lysande”
Och efter ett möte mellan parterna under eftermiddagen och kvällen har de nu enats om att skulpturerna i stället ska ställas ut där den 21 oktober.
– Jag såg platsen, den var lysande. Det är en stor plats och många människor kan se utställningen samtidigt, säger Sadaf Ahmadi.
– Nu kommer Konstmuseet emellan och försöker lösa detta problem på ett bättre sätt, fortsätter hon.
Även Ida Burén är nöjd med lösningen.
– Det känns jättebra att vi har hittat en lösning så att vi kan visa verket, säger hon.
Den andra delen av utställningen, en serie porträtt av personer som dödats i samband med protesterna för kvinnliga rättigheter i Iran – som tog fart efter Mahsa Aminis död – kommer att visas i kulturhuset med start den 16 september som planerat.
Kritik
Ida Burén har fått mycket kritik för sin hantering av utställningen. Flera debattörer har anklagat henne för att vika sig för extremister, något som hon själv tillbakavisar.
– Jag känner inte alls igen mig i bilden att vi viker oss. Det är ett narrativ som har blivit gällande, men jag tycker att vi har försökt jobba lösningsorienterat för Sadafs verk, säger hon.
Hon vill också poängtera att det var hon som bjöd in konstnären.
– Det är vi som har bekostat hela den här utställningen. Jag är stolt över hur vi ändå har satsat på ett konstnärskap som Sadafs och försökt hitta en form för att visa det i kulturhuset och nu i Konstmuseet.
Ida Buréns första alternativa förslag till Sadaf Ahmadi var att ställa ut slöjdelen av sin utställning i en källare, något som Sadaf Ahmadi beskrivit som en ”skokartong”, gömt från insyn. Ida Burén sa också att utställningen kunde vara en ”trigger” för polariserande krafter.
Journalisten Sofie Löwenmark som under lång tid granskat islamism sågade Borås kommuns beslut stenhårt i en intervju med Borås Tidning.
– Jag känner mig oerhört upprörd. Det är en extrem undfallenhet och feghet från Kulturhusets sida. Konstnären vill ju förkroppsliga det kvinnoförtryck som hon är uppväxt med och som fortfarande är en realitet för alla kvinnor i Iran. Att censurera delar av utställningen för att det skulle kunna väcka anstöt, och för att det skulle kunna kränka någon, är häpnadsväckande.
Att man först planerade att censurera Ahmadis utställning är något Sofie Löwenmark ser som en oerhörd kränkning av inte bara konstnären utan även av kvinnor som lever under förtryck.
– Vad säger detta om det svenska samhället idag? Historiskt sett har Sverige varit en internationell röst för demokrati och mänskliga rättigheter?