Antalet bil- och bildelsstölder har ökat från ungefär 55 000 till 60 000 stycken mellan 2019 och 2020 enligt en rapport som försäkringsbolaget If har tagit fram.
Rapporten, som If kallar för ”bilbrottsbarometern”, presenterades nyligen på ett seminarium där bland annat gränspolisen och Nationella operativa avdelningen, NOA, från polisen deltog.
I rapporten framgår att bilbrottsligheten har förändrats och att det numera inte längre främst handlar om att hela bilar blir stulna utan att det är specifika delar som tas loss och stjäls, exempelvis katalysatorer.
Bilstölderna som sker nu är även oftast avsevärt mer sofistikerade än tidigare och i de flesta fall en del av organiserad brottslighet, skriver If.
Påverkar samhället i stort
Den ökade bilbrottsligheten påverkar inte bara ägaren av bilen utan även polisen, försäkringsbranschen och allmänheten. Årligen uppges det kosta försäkringsbranschen ungefär 600 till 800 miljoner kronor.
Samtidigt ökar allmänhetens oro för att drabbas av bilbrott, en av fyra uttrycker en oro för att deras bil kommer bli stulen eller vandaliserad, visar en rapport från Brottsförebyggande rådet som If hänvisar till.
Vad stjäls?
I de flesta fallen styr efterfrågan vad som stjäls. Det kan vara märkesspecifika delar som stjäls, vilket innebär att det som efterfrågas ett år inte efterfrågas året därpå. Exempelvis är efterfrågan på katalysatorer högst, men även stölder av rattar, strålkastare och navigationssystem förekommer.
Statistik från Larmtjänst – som också deltog under seminariet – visar att stölder av katalysatorer ökade från 17 (sjutton) stölder under hela 2019 till 3 197 under 2020. Det förklaras delvis av de ädelmetaller som används i katalysatorerna, vars priser nådde rekordnivåer i fjol, rapporterar If.
– Förra året ökade antalet katalysatorstölder med 4 300 procent. Samtidigt ligger andelen uppklarade bildelsstölder på 0,7 procent. Det är praktiskt taget riskfritt att begå bilstölder i Sverige, konstaterar Andersson i ett pressmeddelande.
Högre än Norge
Det går inte att rakt av jämföra statistiken med andra länder eftersom att det finns många faktorer som kan påverka utfallet. Exempelvis har Sverige närmare förbindelser till länder med organiserad brottslighet jämfört med exempelvis Norge, skriver If.
I Norge rapporterades cirka 1 000 bilstölder under 2020. Det kan jämföras med Sveriges 10 000. Motsvarade relation existerar för stölder ur eller från motordrivna fordon, där det skett 7 200 i Norge och 49 500 i Sverige under 2020, uppger If.
– Det oroande är att Sverige sticker ut så tydligt. Våra grannländer har inte alls de här problemen. Det stjäls tio gånger fler bilar i Sverige än i Norge, till exempel. De här brotten ses som mängdbrott – men de hänger ihop. Det är allvarlig, organiserad brottslighet som leder till en betydande otrygghet för människor i deras vardag, säger Andersson.
Etablerat en permanent närvaro i Sverige
I rapporten framkommer det att internationella brottsnätverk har etablerat en mer eller mindre permanent närvaro i Sverige. Det kommer inte bara att påverka bilbrott, utan även stölder av båtar, båtmotorer och entreprenadmaskiner. Polisen förutspår även att ligornas etablering i Sverige och deras kopplingar till lokala kriminella aktörer kommer att öka under de nästkommande åren, skriver If.