Det krävdes tolv timmars köande för att Erik Nyhlén och sonen Christoph skulle kunna få sina provisoriska pass inför Frankrikeresan – och nu vill han ha ersättning av polisen. Antalet personer som söker skadeersättning har fördubblats jämfört med förra året.
Erik Nyhlén fick efter mycket om och men tid på passexpeditionen för sig och sin son den 13 maj. Då var beskedet att passen skulle bli klara på 20 arbetsdagar, i god tid innan familjen skulle ut och resa.
Men som så många andra svenskar fick han senare beskedet att passframställningen blivit försenad. Trots att han redan betalat 800 kronor för passen som inte blev klara i tid, fick han betala ytterligare 1 960 kronor för två provisoriska pass.
– Det här är en tjänst som inte har levererats. Det har blivit merkostnader för oss, som jag tycker att det är rimligt att vi får ersättning för, säger Erik Nyhlén.
Dålig information
Utöver ersättning för dubbla passkostnader anser han att han också borde ersättas för bensinkostnaden till och från flygplatsen och utebliven inkomst under en hel arbetsdag. Därtill uppstod högre matkostnader när han och sonen var hänvisade till att köpa mat på flygplatsen.
– Äta måste man ändå göra, men man kanske inte vill äta alla måltider på en flygplats.
Av en polis på flygplatsen fick han höra att det faktiskt går att söka ersättning, men detta står inte på polisens hemsida.
– I alla andra sammanhang får man ersättning om något går fel och det finns allmän information om det. Oavsett vems felet är så finns det någon som tar ansvar, men i det här fallet är det helt tyst om den saken, säger Erik Nyhlén.
–Jag är jättesur på det här, eftersom det innebär så otroligt mycket mer jobb att åka hit och sitta här och vänta. Det är på alla sätt dåligt, jobbigt, besvärligt och kostsamt.
Enskild bedömning
Enligt polisen har antalet som söker ersättning på grund av den långa handläggningstiden fördubblats jämfört med förra året, men det rör sig ändå bara om drygt hundra personer.
TT: Hur gör man för att kräva ersättning?
– Om man vill begära ersättning för en skada som man anser att Polismyndigheten har orsakat kan man använda sig av en blankett som finns på polisens hemsida, säger Jörgen Hamberg, ställföreträdande sektionschef på polismyndigheten, i ett skriftligt svar till TT.
– Den som begär ersättning ska utförligt beskriva vad som har orsakat skadan och visa skadans omfattning. När ett anspråk kommer in gör polisen alltid en bedömning i det enskilda fallet.
TT: Varför informerar ni inte tydligare om detta?
– Polisen informerar på hemsidan om att enskilda kan framställa anspråk mot myndigheten. Där har även en blankett tagits fram för att underlätta, och information finns om var anspråket kan skickas.