Facebook noscript imagePisa-resultaten: Långsiktig nedgång kan kopplas till invandring
Nyheter
Pisa-resultaten: Långsiktig nedgång kan kopplas till invandring
Arkivbild. Montage. Foto: Fredrik Sandberg/Pontus Lundahl/TT
Arkivbild. Montage. Foto: Fredrik Sandberg/Pontus Lundahl/TT

Svenska 15-åringar tappar kraftigt i den globala kunskapsmätningen Pisa. Nu är Sverige tillbaka på bottennivåerna från 2012. Till stor del drivs nedgången av den stora invandringen från lågt utvecklade länder visar Pisarapporten.

I den nya Pisa-undersökningen har svenska 15-åringar sämre kunskaper inom matematik, läsförståelse och naturvetenskap. I matematik och läsförståelse har resultaten rasat sedan förra undersökningen 2018 och är nere på samma nivåer som för tio år sedan.

Resultaten från undersökningen visar att OECD-genomsnittet sjönk med nästan 15 poäng i matematik och cirka 10 poäng i läsning jämfört med den senaste undersökningen 2018. Resultatet i naturvetenskap minskar också men är inom felmarginalen.

En förklaring som ges är den globala covid 19-pandemin som påverkade undervisningen.

På en pressträff på tisdagen sade Skolverkets undervisningsråd Marie Axelsson att det inte är invandringen som ligger bakom de sjunkande resultaten i Sverige.

Men i rapporten framkommer det stora skillnader mellan olika grupper av elever. Elever med inhemsk bakgrund presterar bättre än elever med utländsk bakgrund.

Och Sverige sticker ut. Här är skillnaderna större mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund jämfört med andra OECD-länder.

”En förklaring till att resultaten mellan olika elevgrupper skiljer sig mellan olika länder beror på att sammansättningen av populationen med utländsk bakgrund skiljer sig åt. Sverige har i en internationell jämförelse hög andel flyktinginvandring från länder med lägre utvecklingsnivå”, skriver Skolverket i sin rapport.

Andel elever med utländsk bakgrund i Pisa-undersökningen har ökat från drygt 10 procent år 2000 till 21 procent 2022. En demografisk förändring som bidragit till att dra ned Sveriges genomsnittliga resultat då dessa elever i genomsnitt presterar sämre.

Bland 15-åriga elever med svensk bakgrund är det 20 procent som inte når upp till nivå 2 i matematik. I gruppen elever med utländsk bakgrund är det över hälften – 52 procent – som inte klarar målet.

Pisaundersökningen mäter 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap.

Japan ligger i topp av OECD-länderna. Estland är bäst i Europa och Danmark och Finland är bäst i Norden. Sverige är fortsatt över genomsnittet i alla tre ämnesområden.

”Detta beror till stor del på att flertalet OECD-länder också försämrat sina resultat i matematik och läsförståelse”, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.

Pelle Zackrisson

fakta

Pisa