Facebook noscript imagePreem: ”Har officiellt aldrig hävdat att priset skulle gå upp”
Ekonomi
Preem: ”Har officiellt aldrig hävdat att priset skulle gå upp”
Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Efter sänkningen av reduktionsplikten har priset på diesel sjunkit med drygt fyra kronor. Det går tvärtemot drivmedelsbolaget Preems tidigare varningar om att en sänkt reduktionsplikt kunde leda till dieselbrist och höjda priser. ”Preem har officiellt aldrig hävdat att priset skulle gå upp eller ned vid en sänkt reduktionsplikt”, skriver Preems kommunikationschef Ludwig Kollberg i ett mejl.

Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att nå en minskning av transportutsläppen. Eftersom biobränslet är dyrare blir literpriserna högre med en högre reduktionsplikt.

På måndagen sänktes till 6 procent för bensin och diesel under perioden 2024–2026. Samtidigt sänktes bensin- och dieselskatten med 1,64 kronor respektive 0,43 kronor, inklusive moms.

Samma dag kom också nyheten att dieselpriset sjunker med drygt fyra kronor per liter och bensinpriset med omkring en krona. På tisdagen rapporterade flera tankstationer i Sverige dieselpriser 16,97 kronor litern, enligt dieselpriser.nu. Senast dieselpriset var nere på under 17 kronor var 2021.

Läs även: Priset på diesel forsätter sjunka

Varnade för höjda priser

Prissänkningen går tvärtemot drivmedelsbolaget Preems varningar när Tidöpartierna meddelade att man avsåg att sänka reduktionsplikten. Företaget varnade och påstod att en sänkning av reduktionsplikten tvärtom kunde leda till dieselbrist och höjda dieselpriser.

– Följden av en sänkning blir att efterfrågan på ren diesel ökar på en redan hårt ansträngd marknad. De nordiska raffinaderierna har de senaste åren dragit ner sin kapacitet för diesel i takt med att efterfrågan på inblandning av biobränsle ökat. Samtidigt har Rysslands invasion ytterligare rubbat balansen på oljemarknaden, sade Eric Westerholm, planeringschef på Preem, till Dagens Nyheter.

Preems kommunikationschef Ludwig Kollberg skrev på X, tidigare Twitter, att en sänkning av reduktionsplikten kunde ”ha nära 0 uppsidor”.

”Extremt svårt att prognostisera”

På X är det flera som nu gör narr av Preem efter att deras varningar inte uppfyllts. Däribland riksdagsledamoten Hans Eklind (KD).

”Pris för förra årets värsta försök till spinn går nog till Preem”, skriver Niklas Gillström (M), pressekreterare på finansdepartementet.

Även Preem medger att dieselpriset ”på kort sikt” har sänkts i takt med vad Tidöpartierna hoppades på.

”Kortfattat så kan vi på kort sikt konstatera att marknadspriset på diesel har sänkts i linje med de förhoppningar som politiken hade inför sänkningen av reduktionsplikten”, skriver kommunikationschefen Ludwig Kollberg i ett mejl till Bulletin.

Vad gäller företagets tidigare utspel om vad reduktionsplikten skulle kunna leda till svarar han:

”Preem har officiellt aldrig hävdat att priset skulle gå upp eller ned vid en sänkt reduktionsplikt. Vi har hela tiden sagt att det är extremt svårt att prognostisera priserna på drivmedel och har därför lyft risken med att utlova väldigt specifika priseffekter som en effekt av en sänkt reduktionsplikt. Detta innebär att åtgärder som syftar till att sänka priset kanske inte alls får den förväntade priseffekten.

”Som framkommer i vår tidigare kommunikation handlar det om att en sänkning av reduktionsplikten ökar Sveriges efterfrågan på diesel med arktiska egenskaper (vinterdiesel). Övertid har det internationella utbudet på vinterdiesel minskat, och när vi tittar på markadsdata så ser vi att prisskillnaden mellan vanlig diesel och vinterdiesel alltjämt ökar. När Sverige nu kraftigt ökar efterfrågan på vinterdiesel så ser vi därför fortsatt risk för obalans mellan utbud och efterfrågan på vinterdiesel, vilket på sikt skulle kunna få en priseffekt.”

Investerat i biodiesel

Preem har investerat mycket i HVO-diesel och tidigare aviserat att man vill genomföra en ombyggnad av sitt raffinaderi i Lysekil för att producera biodiesel från däribland rapsolja samt använd frityrolja. Kostnaden för projektet har beräknats till 3,5 miljarder kronor och bolaget har beviljats en statlig kreditgaranti för bygget som planeras stå färdigt i år, rapporterar DN.

På frågan hur mycket investeringarna och det ekonomiska intresset spelade in i företagets tidigare utspel svarar Kollberg:

”Preems strategi och långsiktiga affär påverkas inte av beslutet att sänka reduktionsplikten. Vi fortsätter att målmedvetet fasa ut den fossila produktionen mot förnybar. Under 2023 ökade vi successivt den förnybara produktionen, och i sommar kommer vi att färdigställa den hittills största förnybara ombyggnationen i vår historia. Så sent som i slutet på november annonserade vi därtill en ännu större ombyggnation som påbörjas senare i år. Tillsammans kommer dessa projekt att ge Preem en årlig, förnybar produktionskapacitet om 2,5 miljoner kubikmeter.

”Självklart hade vi som svenskt företag gärna sett att dessa volymer också användes på den svenska marknaden, men i och med sänkningen av reduktionsplikten kommer det inte att bli så. Istället kommer dessa volymer främst att säljas på den internationella marknaden, där efterfrågan ökar. Så sent som i december kunde Preem meddela att vi påbörjat produktion och försäljning av HVO100 till den internationella marknaden.”

Del av Drivkraft Sverige

Preem är dessutom ett av de drivmedelsbolag som representeras av branschorganisationen Drivkraft Sverige där tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt är styrelseordförande. I styrelsen sitter också Preems vd Magnus Heimburg samt vd:n för OKQ8 Magnus Kamryd, för att nämna några.

Drivkraft Sverige har varit mycket kritiska till sänkningen av reduktionsplikten. Vd:n Jessica Alenius har både sågat den samt de skattesänkningar för bensin och diesel som finansminister Elisabeth Svantesson meddelade i samband med budgeten september 2023.

– Elisabeth Svantesson pratar om trygghet och att hushåll och företag ska veta vad som gäller framöver. Men nu vet ju varken vi, transportföretagen eller Sveriges bilister hur det ska bli, sade hon till Svenska Dagbladet.

Anledningen till att de inte gillade beskeden var enligt Alenius att branschen behöver ”långsiktiga spelregler” för omställningen från fossila bränslen.

– Och vi vet att vi måste ställa om. Annars kommer den här branschen inte att överleva.

Läs även: Varningen om klimatprojekten i norr: ”Elefanten i rummet”