Facebook noscript imagePrischocken: 190 000 kronor för att byta hybridbatteri i Mercedes
Nyheter
Prischocken: 190 000 kronor för att byta hybridbatteri i Mercedes
Mercedes E300 Bluetec Hybrid. Arkivbild. Foto: Wikicommons
Mercedes E300 Bluetec Hybrid. Arkivbild. Foto: Wikicommons

En brittisk Mercedesägare tvingas välja mellan att skrota bilen eller betala mer än 190 000 kronor för att byta batteri till sin hybridbil, skriver Vi bilägare.

Bulletin har tidigare berättat om finländaren, Tuomas Katainen, som valde att spränga sin Tesla eftersom priset för att byta batteri hamnade på närmare 200 000 kronor. Nu vittnar en brittisk Mercedesägare om att ett hybridbatteri till en åtta år gammal Mercedes E300 Bluetec Hybrid kostar över 190 000 kronor plus arbetskostnad att byta, mer än vad bilen är värderad till. Problemet är att de flesta försäkringar täcker batteriproblem i just åtta år. Den här bilen faller på åldersstrecket och täcks därför inte av försäkringen, skriver Vi bilägare.

– Jag har alltid varit Mercedeskund och älskat bilarna de tillverkar. Vi köpte bilen på grund av dess driftsäkerhet och jag är förskräckt över det som hänt. Nu har jag bara två val: skrota den åtta år gamla bilen eller betala mer än den är värd, säger bilägaren till lokaltidningen Leicestershire Live.

Brukar hålla länge

Batterierna till elbilar och hybridbilar brukar hålla längre än man tror. Laddar man bilen på rätt sätt hör det till vanligheterna att batterierna har fortsatt hög kapacitet efter många års körning.

Ovanlig hybrid

Mercedes E300 Bluetec Hybrid är en hybridbil av den ovanliga modellen. I stället för en bensinmotor drivs denna med en dieselmotor på 204 hästkrafter som stöttas av en elmotor på endast 0,8 kilowattimmar. Den räknas inte som en laddhybrid och batteriet är mycket mindre än i modernare laddhybrider och trots den svaga batterikapaciteten är kostnaden att byta riktigt hög.

Problemet är inget nytt, utan har drabbat Mercedesägare av både E-klass och S-klass i andra länder.

Läs även: Svenskar tvekar inför första elbilsköpet

Tomas Hedlund