Intresset för elbilar ökar stadigt, men de flesta avvaktar fortfarande, enligt en Sifo-undersökning. Bara fyra procent av de tillfrågade är redo att slå till redan nästa år. Höga priser, få laddstolpar och långa laddningstider avskräcker.
I dagsläget utgör elbilar endast två procent av den svenska bilparken – trots att nybilsregistreringarna av elbilar stigit med 70 procent till 47 425 hittills i år, jämfört med hela 2020, enligt siffror från Bilsweden och Ecster. Det är VW ID.4 som för närvarande säljer bäst bland elbilar i landet, följt av Kia Niro och Tesla Model 3.
– Att svenskar avvaktar med att köpa elbil kan ha flera förklaringar. Bilarna är i dag fortfarande dyra i inköp. Det kan handla om att det finns för få laddstationer eller att det tar för lång tid att ladda i dag, samt att man vill se att bilarna klarar längre körsträckor, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster, i ett pressmeddelande. Det är Ecster som gett Sifo i uppdrag att utföra undersökningen.
Fyra procent av de tillfrågade svarar att de tänker köpa sin första elbil redan nästa år. Klart fler, 43 procent, svarar att de avvaktar två år till, medan en femtedel uppger att de inte har några som helst planer på att köpa en elbil.
Elbilsintresset är större ju yngre man är. Hälften av den yngsta tillfrågade åldersgruppen (16–34 år) uppger att de planerar att köpa sin första elbil 2024. Bland den äldsta gruppen (56–79 år) sjunker siffran till 33 procent, och bland medelålders (35–55 år) ligger den på 43 procent.
Höginkomsttagare och de som bor i kollektiv uppvisar också ett större intresse än genomsnittet, noterar Ecster.
Läs även: Bristen: Snabba laddstationer för elbilar saknas i Sverige