Försäljningen av personbilar till privatpersoner faller kraftigt. Minskningen på ett år är 10 procent. Framförallt märks minskningen på elbilar. Mobility Sweden bedömer att minskningen beror på en blandning av konjunktur och minskade offentliga stöd.
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av bilar, bussar och lastbilar. De redovisar i ett pressmeddelande för nybilsförsäljningen i Sverige att under första kvartalet har det varit ett mycket kraftigt fall för personbilar till privatpersoner – 10 procent nedåt.
Minskningen antas bero på en blandning av fallande konjunktur och borttagen klimatbonus.
Antalet nyregistrerade personbilar ökade med 5 procent jämfört med i fjol. Totalt registrerades 30 261 nya personbilar i mars. Genomsnittet för månaden de senaste åren är 34 300 stycken.
Att leveranserna trots allt ökar beror på rekordstora orderböcker som har byggts upp under pandemin. Leveransförmågan har också ökat.
Privatmarknaden faller skarpt. Den utgör för årets första kvartal 34 procent av de sålda bilarna. I fjol var samma siffra ungefär 49 procent. Minskningen är tydligast på elbilar som har minskat med 38 procent under första kvartalet. Privatleasing av elbilar har minskat med 47 procent.
– Privatbilsmarknaden är fortsatt iskall och vi kan se en halvering i antalet nya order under första kvartalet i jämförelse med förra året. Om inte regeringen tar fram nya styrmedel riktade mot privatkunder som vill köpa elbilar kommer elektrifieringen stanna upp och det blir ännu svårare att nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.
Elbilsmarknaden har genomgått förändringar. Från halvårsskiftet 2021 har elbilar till privatmarknaden varit drivande för försäljningen av elbilar, nu viker den marknaden och det är företagskunder som dominerar. Företagen fortsätter att köpa elbilar och försäljningen håller därför i sig. 42 procent av de nyregistrerade bilarna var elbilar.
– Företagen har större marginaler än de flesta privatpersoner och köper laddbara fordon som del av sin miljö- och personalpolicy. De bär nu elbilsmarknaden under armarna, men med tanke på vart konjunkturen är på väg finns en risk att även delar av företagsmarknaden viker framöver, fortsätter Mattias Bergman.
De tunga fordonen fortsätter att ha en positiv utveckling. Marknaden för tunga lastbilar har ökat med ungefär 30 procent. Och bussar med 44 procent. 62 eldrivna tunga lastbilar registrerades vilket motsvarar ungefär 4 procent. Nya lätta lastbilar ökade med cirka sex procent.
Läs även: Demirok som Televinken