Facebook noscript imageRapport: Fyrspåret på tågsträckan Uppsala–Stockholm hotat
Ekonomi
Rapport: Fyrspåret på tågsträckan Uppsala–Stockholm hotat
Fyrspåret är viktigt för Stockholm-Uppsalaregionen. Foto: Johan Nilsson/TT
Fyrspåret är viktigt för Stockholm-Uppsalaregionen. Foto: Johan Nilsson/TT

Den avtalade fördubblingen av antalet spår mellan Uppsala–Stockholm måste byggas enligt plan. ”Fyrspåret är kritiskt” för både arbetsmarkanden och framkomligheten i de bägge regionerna, enligt en rapport från Sweco.

För fem år sedan avtalades det att den nuvarande rälskapaciteten mellan Uppsala och Stockholm skulle fördubblas till fyra spår till år 2034. Byggstarten planerades till 2024.

Men nu står projektet inför allvarliga finansieringssvårigheter. Trafikverkets senaste nationella plan för perioden 2022–2033 täcker bara 18 procent av den totala kostnaden, trots att satsningen på fyrspår förväntas kosta 176 miljarder kronor mer än den gällande planen, varnar konsultföretaget Sweco i rapporten Fyra spår för Sverige.

”Utan en väl fungerande huvudstadsregion riskerar hela landet att tappa i konkurrenskraft och förmåga att klara välfärden. Därför behöver fyrspåret finansieras fullt ut och vara färdigbyggt inom kommande planperiod 2022- 2033, vilket också var statens löfte i avtalen med kommunerna och regionen,” skriver Sweco.

– Rapporten visar att fyrspår mellan Uppsala och Stockholm ger goda vinster för hela Sverige, inte minst genom att knyta Norrlandslänen och Dalarna närmare Stockholm och Arlanda. Det är en förutsättning för näringslivets investeringar i regionen, säger Johan Örjes, regionråd i Uppsala och ordförande i Trafik- och Samhällsutvecklingsnämnden.

– Blir det inte av, underminerar det genomförandet av investeringsplaner och sätter stora samhällsekonomiska värden på spel, tillägger Örjes.

En utbyggnad av järnvägssträckan skapar förutsättningar för 100 000 nya jobb i Uppsala–Märsta-stråket. Att skjuta på investeringen beräknas kosta 400 miljoner kronor per år, enligt Sweco.

Ingen vill bygga utan bra kommunikationer

Regionerna Stockholm och Uppsala står för mer än en tredjedel av landets bruttonationalprodukt och 40 procent av Sveriges tillväxt. För att kunna fortsätta i detta spår krävs samordnade satsningar på både transportinfrastruktur och bostäder.

I gengäld för fyrspåret åtog sig Uppsala kommun sig att bygga 33 000 bostäder och Knivsta kommun 15 000 bostäder. Uppsala har redan köpt in mark för 400 miljoner för att dessa bostäder skall bli av.

– Men ingen vill bygga om det inte finns bra kommunikationer, säger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling till DN.

Regeringen kommer att fatta ett slutligt beslut om Trafikverkets föreslagna nationella plan i juni.

Läs även: Stora störningar i tågtrafiken kring Stockholm – helt stopp till Uppsala

Dorothée Enskog