Facebook noscript imageRegeringskansliet: Så kan EU:s nya utsläppsavgifter påverka Sverige
Ekonomi
Regeringskansliet: Så kan EU:s nya utsläppsavgifter påverka Sverige
”För att undvika ett alltför stort prispåslag vid systemets inträde finns dock ett inbyggt pristak”, skriver regeringskansliet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
”För att undvika ett alltför stort prispåslag vid systemets inträde finns dock ett inbyggt pristak”, skriver regeringskansliet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

2027 införs EU:s nya utsläppshandelssystem vilket enligt vissa bedömare kan leda till markant högre priser på diesel och bensin. I ett mejlsvar till Bulletin skriver regeringskansliet vad det nya systemet kan betyda för svenska konsumenter.

Systemet – som går under namnet ETS 2 – innebär en gemensam prissättning inom EU i de sektorer ”där utsläppsminskningarna på många håll i unionen varit otillräckliga”, skriver regeringen i sin klimatplan. Om tre år kommer systemet att föras in i Sverige vilket bilsajten Carup tidigare har rapporterat om.

Inför systemets införande har en del varnat för att det kan leda till drastiskt högre bränslepriser.

Läs även: Ny EU-avgift kan chockhöja bränslepriser

I ett mejlsvar till Bulletin från regeringskansliet skriver de följande om vad systemet kan innebära för svenska konsumenter och vilka varor som kan väntas bli dyrare:

”Regeringen har i klimathandlingsplanen aviserat att all förbränning av fossila bränslen som inte redan omfattas av det ordinarie utsläppshandelssystemet ska omfattas av ETS2 i Sverige. Undantaget är bränsle som förbränns inom militär verksamhet. Förutsatt att bränsleleverantörerna för vidare kostnaden på slutkonsument kommer systemet innebära kostnadsmässiga konsekvenser för företag, hushåll och andra användare av bränslen inom de sektorer som omfattas. Det gäller t.ex. bensin och diesel för vägtransporter och arbetsmaskiner och bränslen för uppvärmning av lokaler.”

Vad beräknar ni att priset vid pump för bensin och diesel kommer att öka till när ETS 2 träder i kraft?

”Det går inte att på förhand säga vad priset på en utsläppsrätt blir, eftersom priset styrs av tillgång och efterfrågan. För att undvika ett alltför stort prispåslag vid systemets inträde finns dock ett inbyggt pristak, som innebär att fler utsläppsrätter släpps ut på marknaden om priset överstiger 45 euro. Vid ett pris på 45 euro beräknas prispåslaget i Sverige vara 1,11 kr för en liter bensin och 1,22 kr per liter diesel. Pristaket gäller fram till 2029.

”Med detta sagt: Regeringen har i klimathandlingsplanen aviserat att den ska ta fram förslag som syftar till att konsumenter och verksamheter fullt ut kompenseras för de effekter på drivmedelspriser som det nya utsläppshandelssystemet ger upphov till.”

Hur mycket bränslepriserna kommer att öka i och med utsläppshandelssystemet finns det ingen klar siffra på och de beräkningar som har gjorts ger olika besked.

Enligt den tyska tankesmedjan Agora Energiewende kan priset vid pump stiga med drygt 4 kronor per liter. Det är högt över den presumtiva ökningen med drygt 1 krona per liter som tidigare har beräknats, rapporterar Euractiv.

Läs även: Preem: ”Har officiellt aldrig hävdat att priset skulle gå upp”

Oliver Dagnå

Reporter.
Tips mottages gärna!
oliver@bulletin.nu