Uppsala Auktionskammare dubblade siffrorna vid den enskilt största moderna auktionen i företagets historia. Utropet var 46,8 miljoner kronor och slutresultatet blev 84,7 miljoner kronor, inklusive köparavgifter.
– Hela auktionsmarknaden är synnerligen stark, särskilt för kvalitetsobjekt, säger Magnus Bexhed, vd för Uppsala Auktionskammare.
– Under pandemiåret har många haft pengar och tid att fokusera på konstmarknaden. Människor vill ha samma saker. Alla vill ha det bästa i förhållande till sin budget, till exempel möbler från firma Svenskt Tenn och furumöbler av Axel Einar Hjorth. De senare köps både av internationella inredare och privatpersoner i Sverige.
Vad gäller konst är Halmstadgruppen särskilt populär just nu, till exempel Erik Olson, Axel Olsson och Waldemar Lorentzon. Dessa konstnärer gjorde plangeometriska verk på 1930-talet inspirerade av bland andra den franske konstnären och en av kubismens förgrundsfigurer, Fernand Léger. Flera var elever hos Léger.
Den generella trenden är att fina verk av svenska modernister kan kosta hur mycket som helst. Det blev auktionsrekord för Lars Lerin. Hans dyraste verk OK Q8, som föreställer en bensinmack, klubbades för 688 500, inklusive köparavgifter, hos Uppsala Auktionskammare.
– Marknaden är starkare än för två år sedan och då var den redan stark. Efterfrågan är större än utbudet. Detta är en riktig marknad, påpekar Magnus Bexhed. Folk köper inte med lånade pengar.
Det har blivit en ny prisbild för Olle Olsson Hagalund med verk som dubblade och tripplade i pris. Den naivistiske Olle Olsson är mest känd under tilläggsnamnet Hagalund. Olle Olsson bodde hela sitt liv i det hus som hans morfar Carl Jakob Brolin byggde 1897 i arbetarkvarteren Hagalund, Solna. Det var också härifrån som han hämtade många av sina motiv. Det finns även målningar med motiv från Stockholm och Paris och flera porträtt av unga flickor.
Dyraste objekten på auktionen blev Marc Chagalls färgstarka blomsterstilleben Les Campanules (Blåklockorna). Den bjöds ut för 3 miljoner kronor och såldes för 6,5 miljoner kronor, inklusive köparavgifter. För fyra år sedan köptes den av säljaren på ett galleri i Monaco. Då kostade den 3,7 miljoner kronor.
Men delar av den svenska samtidskonsten lyckades mindre bra, till exempel Peter Frie, och sämre priser noterades också för Evert Lundquist hos Uppsala Auktionskammare.
Det blev rekord även för auktionshuset Bukowskis som klubbat hela 17 miljonnoteringar på vårens samtida och moderna auktioner. Bukowskis sålde även årets hittills dyraste målning, Erik Olsons ”Carré Rouge (Röd kvadrat)”, för 8 427 800 kronor, inklusive köparavgifter. Det är ett nytt världsrekord för konstnären. Ett annat högt pris och ett exempel på skandinaviskt avantgarde är Waldemar Lorentzons, ”Tennisspelaren”, som såldes för 3 817 300 kronor, inklusive köparavgifter.
Köparavgifter uppgår till 22,5 procent, inklusive moms, och i vissa fall tillkommer konstnärsskatt. Den senare brukar tas ut i en fallande skala, till exempel fem procent på lägre belopp och lägre procentsats på högre belopp. Även säljaren betalar avgifter, dessa kan variera från 20 procent och neråt.
– Många fler människor har råd att köpa vid nivån 10 000–200 000 kronor i dag. Där har den stora ökningen av kunder skett, säger Magnus Bexhed. Men utbudet av objekt är lika litet som före pandemin vilket sporrat priserna.
Förra året sålde Uppsala Auktionskammare för 273 miljoner kronor, inklusive köparavgifter, vilket var 34 procent över utrop. 29 objekt såldes för en miljon kronor eller mer. Bukowskis hade 43 miljonnoteringar förra året. I år är förväntningarna högt ställda och redan delvis infriade.
TEXT: Margaret von Platen