Facebook noscript imageReseavdraget bör baseras på avståndet mellan hem och jobb
Ekonomi
Reseavdraget bör baseras på avståndet mellan hem och jobb
Foto: Christine Olsson
Foto: Christine Olsson

Reseavdraget bör bli färdmedelsneutralt och även omfatta cyklister och de som tar bussen eller tåget, enligt ett regeringsförslag. Det bör också spegla avståndet mellan hemmet och arbetsplatsen, i stället för den faktiska resekostnaden.

Det nuvarande reseavdraget är för komplicerat och behöver förenklas, säger finansminister Mikael Damberg vid en pressträff.

– Det ger upphov till det största skattefelet. En tredjedel av dagens reseavdrag är antingen fel eller fusk, säger Damberg.

Ett ytterligare problem är att det nuvarande systemet enbart gynnar de som kör långt, inte de som åker kollektivt eller samåker, menar Damberg. Regeringen föreslår därför att reseavdraget skall bli färdmedelsneutralt, så att det inte spelar någon roll hur man faktiskt tar sig till jobbet.

Tidsvinstkravet föreslås slopas

Det nuvarande kravet på en tidsvinst om minst två timmar per dag jämfört med om man åker kollektivt bör slopas, enligt regeringsförslaget. Den föreslås istället ersättas med en differentierad avståndsgräns.

Den nedre avståndsgränsen bör ligga på 15 kilometer per arbetsresa och den övre gränsen på 80 kilometer med undantag för de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Där bör den nedre avståndgräns vara 30 kilometer per arbetsresa.

– Detta för att spegla tillgången till kollektivtrafik, säger Damberg.

Regeringen förslår att reseavdragsnivån höjs till 25 kronor per mil, jämfört med dagens 18,5 kronor per mil. Det motsvarar 80 öre per kilometer.

Ytterligare 260 000 personer förväntas kunna ta del av det presenterade reseavdraget, enligt regeringens beräkningar. I dagsläget omfattas runt 900 000 personer av reseavdraget.

Nu skall Lagrådet granska förslagen. Regeringens mål är att de skall träda i kraft vid årsskiftet 2023.

Läs även: Damberg: Regeringen har beredskap för att stötta svensk ekonomi

Dorothée Enskog