Allt fler svenska företag riskerar att förlora sina varumärken i Ryssland då den ryska användningsplikten på tre år nu får effekt. Den ryska patentmyndigheten har flyttat över rätten till Ericssons varumärke till det ryska bolaget Rusklimat, rapporterar Finwire med hänvisning till den ryska affärstidningen Kommersant.
Enligt Christina Wainikka, expert på immaterialrätt på Svenskt Näringsliv, är utvecklingen oroväckande för svenska bolag.
– Det är oroväckande att flera svenska bolag nu riskerar att förlora rätten till sina varumärken. Det finns nu allt mindre som talar för att svenska företag kommer att kunna känna sig trygga i att verka i Ryssland även om kriget tar slut, säger hon till TN.
Användningstvång avgörande
I rysk rätt är tidsfristen för användningstvånget sedan 2006 satt till tre år. Detta innebär att varumärken som inte använts under tre år kan förlora sitt skydd. Eftersom många företag lämnade Ryssland 2022 efter invasionen av Ukraina, upphör nu deras varumärkesskydd att gälla.
Efter krigsutbrottet införde Ryssland dessutom en lag som innebär att bolag som är mer än 25 procent ägda av utlänningar i ”ovänliga länder” skulle försättas under extern administration.
Konsekvenser för framtiden
När varumärkesregistreringar upphävs finns inte längre skyddet kvar, vilket gör att ryska aktörer fritt kan ta över varumärkena.
– I praktiken försvårar detta för svenska och andra företag att komma tillbaka till den ryska marknaden, kanske för evigt, förklarar Wainikka.
Detta leder till att den ryska marknaden blir allt mer isolerad från världshandeln, något som enligt experter kommer att få långsiktiga konsekvenser för landets ekonomi.